Nieuwsgierig naar de nieuwe blonde heldin

Bij een vertoning van 'de nieuwe Verhoeven', vorige week in de Amsterdamse bioscoop Het Ketelhuis, kwam opeens een hoogbejaarde heer op krukken binnen. Zijn rechter voet zat in het verband en was vanwege de regen in een plastic zak gewikkeld. Zijn baard was een paar dagen oud.

George Sluizer kwam naast me zitten. De 80-jarige regisseur was net terug van het Filmfestival van Miami, vertelde hij. Sluizer had de eerste Amerikaanse vertoning van 'Dark Blood' bijgewoond, de productie die hij in 1993 op driekwart had moeten staken vanwege de drugsdood van hoofdrolspeler River Phoenix, en die hij vorig jaar met kunst- en vliegwerk toch had weten te voltooien.

In Miami waren mensen na afloop van de voorstelling naar hem toe gekomen, sommigen in tranen, om hem te bedanken, vertelde de regisseur. Volgende week zou hij met zijn voet in een plastic zak naar Hongkong vliegen. Ook daar was men benieuwd naar zijn voltooide onvoltooide.

En tussendoor was hij dus naar Het Ketelhuis gekomen, omdat hij nieuwsgierig was naar 'Steekspel', de nieuwe film van Paul Verhoeven. Wat gebeurt er als een auteur als Verhoeven, een filmmaker met een eigen handtekening, samenwerkt met het publiek? Wat levert het op? Dat had Sluizer zich afgevraagd. Zelf had hij vorig jaar ook steun gezocht bij het publiek om 'Dark Blood' te kunnen voltooien, al was dat geen inhoudelijk maar financieel traject geweest. Een belangrijk verschil. De ontbrekende 15.000 euro voor de postproductie werden via Cinecrowd opvallend snel bijeengebracht, waarna Sluizer aan de slag kon. Cinecrowd is de nonprofit website waar filmliefhebbers in filmprojecten kunnen investeren.

Maar wat me dus vooral trof, was Sluizers nieuwsgierigheid. De wilskracht om op die druilerige ochtend, hinkend op krukken, op pad te gaan om iets nieuws te bekijken. De belangstelling voor het werk van een andere filmmaker. Willen weten wat zich in de wereld afspeelt, en kijken of je daar op je tachtigste nog wat van kunt leren.

Toen de zaallichten weer aanfloepten, zag ik een opgetrokken wenkbrauw. Sluizer zei misschien toch meer op te hebben met Verhoevens Reve-verfilming 'De Vierde Man'. Ik begreep hem wel. 'De Vierde Man' was in 1983 echt iets nieuws in het Nederlandse filmlandschap: een occulte erotische thriller met christelijke symboliek. De Hitchcock-blonde heldin met de schaar in de aanslag, werd toen gespeeld door Renée Soutendijk. Sluizer had het goed gezien. Ricky Koole speelt haar nu in 'Steekspel'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden