nieuws27woensdag

Niet iedereen is blij met de bon voor een gratis flesje water. (FOTO ANP)

Elma Drayer maakt in haar artikel in Trouw van afgelopen zaterdag dezelfde redeneerbeweging als moslimjongens die vrouwen zonder hoofddoek ’hoer’ noemen. Ze geeft haar eigen interpretatie aan de hoofddoek, om die vervolgens af te keuren. Er zijn te veel zelfbewuste, geëmancipeerde moslima’s met hoofddoek, om dit te kunnen rechtvaardigen. Dat er prostituees bestaan zonder hoofddoek, rechtvaardigt nog niet alle vrouwen zonder hoofddoek ’hoer’ te noemen. Het succes van de multiculturele samenleving is juist dat ik om eigen redenen kan dragen wat ik wil.

Andersom heeft de SGP het volste recht vrouwen te weigeren binnen de partij. Als ze maar accepteren dat vrouwen in het algemeen passief kiesrecht hebben, hen in bestuurlijke functies als volwaardige gesprekspartners beschouwen en hen met bij het ambt passende egards behandelen. Dit heeft niets met vrijheid van religie te maken, maar met de scheiding van kerk en staat. De staat bepaalt niet wat wij moeten denken.

Twan Meeuwsen Tilburg

Gratis flesje Helder Water, wat een vreemde actie (Trouw, zaterdag). Eerst een heleboel artikelen publiceren over 10 procent CO2-reductie en dan iets overbodigs als flessenwater promoten.

Het gezondste en goedkoopste water komt nog steeds gewoon uit de leidingwaterkraan en heeft geen milieubelastende plastic verpakking nodig. Om drinkwaterprojecten in ontwikkelingslanden te steunen zijn er betere wegen te bewandelen.

Aan mij was de bon voor het gratis flesje niet besteed en ik hoop met mij aan vele anderen niet.

Joost Talma Strijen

Uitstekend dat mijn dagblad zoveel aandacht besteedt aan duurzaamheid en fair trade. Aan de actiebon voor een gratis flesje water zitten echter eigenlijk alleen maar nadelen voor het milieu.

Ik woon in Steenwijk, maar het water zou ik – alleen vandaag – kunnen afhalen in Zwolle, Heerenveen, Hoogeveen of Emmeloord, de dichtstbijzijnde Jumbo’s.

Waarom geen duurzame actie, bijvoorbeeld korting op een Dopper (een duurzaam geproduceerd flesje, dat je kunt vullen met gewoon kraanwater, en dat goed schoon te maken is)?

Anjo Geluk Steenwijk

Rob van Wijk stelt dat het Syrische Aleppo een voorbeeld is van harmonieus samenleven tussen moslims en christenen (Trouw, 22 oktober). Na de verovering door de islamitische Arabieren konden christenen en joden zich slechts handhaven door een ondergeschikte positie in te nemen. Van gelijkwaardigheid was geen sprake.

Navrant is het gestelde voorbeeld in het licht van de genocide op de christelijke Armeniërs. Een episode in deze vervolging staat bekend als ’De Gruwel van Aleppo’. Van deze verschrikkelijke moordpartij in 1915 is een aangrijpend ooggetuigeverslag van een Duitse leraar in Aleppo, Martin Niepage.

Henk P. van Leeuwen Voorschoten

Frédéric Lenoir (Verdieping, 21 oktober) heeft ongelijk met de bewering dat Europa in oorlog raakte met de komst van nationalisme. Integendeel, voor de napoleontische tijd was de wereld vol stammenoorlogen of oorlogen gevoerd door grote imperia: het Romeinse rijk, de Habsburgers, de moslimwereld in Europa (tot in Frankrijk, Spanje en Oostenrijk). Vanaf 1815 werden de oorlogen vaker tussen staten gevoerd, al waren die staten nog niet altijd aan een enkel land gebonden.

Nationalisme verminderde de binnenlandse stammenoorlogen en gaf de staten meer gelegenheid tot onderling vredesoverleg. Landen als Pakistan en Afghanistan zouden wel wat nationalisme kunnen gebruiken. De winst van het nationalisme is dat je je niet meer uitsluitend met familie, stamgenoten en bekenden verbonden voelt, maar ook met totaal onbekenden; dat is bijvoorbeeld het Oranjegevoel. Nationalisme is zodoende een opstapje naar een Europese identiteit.

D.E. Knibbe Naarden

Wat een grappige vergissing bij de bespreking van het boek van James Hannam ’Gods filosofen’ (Boeken, zaterdag). Terecht staat er dat de humanisten de Middeleeuwen aanduidden als middentijd, tussen de klassieke periode en hun eigen tijd. Ze noemden die echter niet media tempestas (tempestas betekent storm!), maar wel media aetas (middentijd). De schrijver kon waarschijnlijk geen keus maken tussen tempus en aetas?

Petty Bange Heelsum

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden