Nieuwetijdskinderen / Scharen in het stopcontact

Ouders die hun kind van de particuliere Regenboogbrugschool halen ,,willen zelf niet van hun kinderen leren''. Dat zei oprichtster Erika de Bly vorige maand in deze krant. Carina en René van der Giessen kijken daar heel anders tegenaan.

,,Onze zoon kreeg alleen rekenen als hij er rechtstreeks om vroeg, anders was hij 'er nog niet aan toe'. En met een schaar in een stopcontact zitten is wel 'ervaringsgericht onderwijs', maar er zijn grenzen, vinden Carina en René van der Giessen. Hun zoon zit inmiddels met een forse leerachterstand op het speciaal onderwijs.

Veel kinderen die op de Regenboogbrugschool terechtkomen hebben al een lange weg langs alle mogelijke scholen achter de rug. Ze zijn gepest, van school getrapt, dyslectisch, hebben adhd. Op de Regenboogbrug heten deze kinderen 'gevoelig-intuïtief'. Hier mogen ze zichzelf zijn, mogen ze leren in hun eigen tempo. Als ze tenminste wíllen leren, want het hoeft niet. Ze zijn wijs genoeg om zelf te weten wat ze nodig hebben voor hun ontwikkeling.

Carina en René van der Giessen geloofden heilig in de uitgangspunten van deze school voor hun zoon Joost. Op de Vrije School, waar hij tot zijn elfde naar toe ging, werd Joost gepest. Hij stottert en is dyslectisch. Joost is een twaalfjarige jongen die op blote voeten door de huiskamer loopt. Hij pakt een zak paprikachips en gaat op de bank zitten. ,,Waarom ik gepest werd? Geen idee.'' Hij heeft een zachte stem. ,,Omdat je stottert'', zegt zijn moeder. Joost: ,,Af en toe. Maar er was ook een meisje met een oogafwijking en iemand met astma. Die kinderen werden niet veel gepest. Ik heel veel.'' De vader: ,,De Vrije School had gebrek aan daadkracht als het ging om pesten.'' Joost: ,,De kinderen kregen strafwerk, maar ze bleven treiteren.''

Vader: ,,Hij had een leesachterstand van drie jaar en daar werd geen aandacht aan besteed. 'Het komt wel' zei de leiding. Onze jongere dochter zit overigens nog wel op die school. Dat u niet de indruk krijgt dat er bij ons nooit iets goed kan gaan...''

De moeder: ,,Hij zat in een klas met 34 drukke leerlingen. Hij pikt alles op. Hij is behoorlijk overgevoelig voor sfeertjes. Hij werd druk en afgeleid. Op een gegeven moment dachten we: 'Joost gaat hieraan kapot, we houden hem een tijdje thuis'.''

Thuisonderwijs was geen optie. Moeder: ,,Joost is een solitair kind. Het is belangrijk dat hij in een groep leert functioneren.'' Een paar maanden bleef Joost thuis. De moeder: ,,Hij was behoorlijk verkreukeld; had weinig eigenwaarde en depressieve buien. Hij is thuis ook erg eenzaam geworden.''

De ouders gingen op zoek naar een andere school, maar niemand wilde hem hebben omdat hij zo'n leerachterstand had. Vader: ,,Ik wil niet zeggen dat de Regenboogbrug de laatste strohalm was..'' De moeder: ,,Ik wist van die school. Ik kende de oprichtster, Erika de Bly, omdat wij beiden betrokken waren bij het platform Nieuwetijdskinderen.''

Is Joost ook een nieuwetijdskind? Carina: ,,Hij weet vaak dingen van tevoren. Het is een heel gevoelig en intuïtief kind. En vroeg wijs.'' Joost kijkt naar zijn voeten en neemt een handvol chips. Vader grapt: ,,Hij is helderziend, want hij weet nu al dat hij van chips dorst krijgt''. Joost lacht. ,,Ik weet nu al dat ik straks water ga drinken.''

Ook de oudere en de jongere zus van Joost hebben 'kenmerken' van het nieuwetijdskind. Ze zien aura's, engelen, horen stemmen en zijn erg gevoelig. De moeder: ,,Wij cultiveren die eigenschappen van de kinderen niet. Ze zijn misschien helderziend, maar in de eerste plaats zijn ze zichzelf.''

Carina en René van der Giessen konden zich beiden in de uitgangspunten van de Regenboogbrug vinden: spiritueel en ervaringsgericht onderwijs voor gevoelige kinderen. Zo ging Joost in mei vorig jaar naar zijn nieuwe school. Een school waar je alleen hoeft te leren wanneer je dat zelf wilt. Joost: ,,Ik vond het eerst wel leuk. We waren veel aan het knippen en plakken en houtbewerken.'' Moeder: ,,Jullie gingen veel weg, hè..naar de smid, de natuur in..'' Lezen en rekenen deed Joost nog niet. Eerst moest hij tot rust komen, 'ontscholen'. Moeder: ,,Erika gaf dat advies, ik dacht: 'Ze zal het wel weten'. We stonden daar ook achter omdat we het belangrijk vonden dat er eerst aan zijn zelfbeeld gewerkt zou worden.'' Vader: ,,Na een enorm lange zomervakantie kwam er dan ook een bevoegde leerkracht. Ik dacht: 'Nou zal het gebeuren'. Maar voor je 't wist was het weer herfst.'' Ondanks te veel vrije dagen waren de ouders van Joost blij met zijn sociale vorderingen. Na de herfst kwamen er een paar nieuwelingen in de groep. Vader: ,,Toen was het echt over. Twee jongens verbouwden de hele boel. Eén van hen werd iedere dag psychotischer.'' Moeder: ,,Het werd echt gevaarlijk. Scharen in het stopcontact.'' Vader, droog: ,,'t Is wèl ervaringsgericht onderwijs.'' Moeder: ,,De begeleiders van de Regenboogbrug zeiden dat je de kinderen zich moest laten uitleven, want zij laten ons zien wie we zijn. Het is ontzettend leuk bedacht.'' Vader: ,,Maar er zijn wel grenzen. Als een van die jongens spaghetti wilde, schreeuwde hij net zo lang tot een begeleider mee ging om het te kopen. Joost werd door deze jongens geslagen. Het zijn koekoekskinderen. Ze hebben de anderen er uitgewerkt.'' Waar hield Joost zich inmiddels op school mee bezig? Joost: ,,Knippen, plakken en hout..'' Vader: ,,Maar Joost, op een gegeven moment heb je dat knippen en plakken toch wel gezien?'' Joost: ,,We gingen skaten''. Moeder: ,,Dat was wel goed. Ze zaten zó in hun motoriek...'' Vader, plagerig: ,,Ach, iedereen kan skaten.''

Joost wilde leren rekenen en lezen. Dit werd volgens zijn ouders echter niet opgepikt door de schoolbegeleiders. Carina: ,,Zij zeiden dat Joost dat rechtstreeks aan hen moest vragen en als hij dat deed niet deed was hij er 'nog niet aan toe'.'' Ik zei: ,,Hij vraagt het wèl aan ons.'' Na overleg met andere ouders besloten Carina en René om samen met twee andere ouders hun kinderen een dag per week zelf onderwijs te geven. Daarop werden ze door de schoolleiding uitgenodigd om zich tegenover leiding en alle andere ouders te verantwoorden. In een brief die ook naar de Onderwijsinspectie is gegaan, schrijven ze: ,,Het thuisonderwijs heeft zo'n verschil van inzicht gegeven dat ons werd meegedeeld dat wij konden vertrekken als wij niet de uitgangspunten van de school zouden volgen.'' René en Carina van der Giessen hebben dat niet afgewacht en zijn zelf vertrokken. Ze hebben geleerd, zeggen ze, om de verantwoordelijkheid voor hun kind nooit meer volledig uit handen te geven door een blind vertrouwen in mensen en doelstellingen.

De vader: ,,Niets van wat de leiding van de Regenboogbrug ons beloofd heeft, is uitgekomen.'' Moeder: ,,Als je eerlijk bent, noem je jezelf geen spiritueel onderwijs, maar vergaarbak voor drop-outs.'' De ervaringen met de Regenboogbrug zijn echter niet alleen negatief. Moeder: ,,Hij heeft daar wel eigenwaarde gekregen.'' Vader: ,,Alleen die vervolgstap naar het cognitieve is niet gelukt.''

Inmiddels heeft Joost een plek gevonden binnen het speciaal onderwijs. Hij werkt graag met machines en wil later klusjesman worden. Moeder: ,,Het is beneden zijn niveau, maar hij haalt allemaal negens en tienen.'' Joost: ,,Voor begrijpend lezen had ik een tien..'' Vader plaagt: ,,Zeker Jip en Janneke.'' Joost antwoordt snedig: ''Nee. Nijntje.''

René van der Giessen, bewogen: ,,De directrice van zijn nieuwe school is de eerste die zei: 'Goh, we zullen jullie helpen'. Wat ze beloofd heeft, heeft ze allemaal waargemaakt. We hebben haar laatst een grote bos bloemen gebracht.''

De reactie van de oprichtster van de Regenboogbrugschool, Erika de Bly, op deze kritiek is kort: ,,De begeleiders willen Carina nogmaals uitnodigen voor een gesprek. We hebben dat al verschillende keren gedaan, maar daar is ze nooit op ingegaan. Dan doen we het maar via de krant.''

De naam Joost is op verzoek van de ouders gefingeerd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden