Nieuwe zendermanager voor kwakkelend 3FM

De nieuwe zendermanager van 3FM, Basyl de Groot, staat een flinke taak te wachten. Bij het radiostation van de publieke omroep is een hoop achterstallig onderhoud, zegt Thijs Bakker, als 'radioconsultant' adviseur van verschillende zenders. "Je zou een radiozender nadat je twee liedjes hebt gehoord wel moeten herkennen. Bij 3FM was dat de laatste tijd niet het geval. Het had net zo goed Radio 538 of Q-music kunnen zijn."

De 45-jarige Basyl de Groot heeft vanaf vandaag officieel de leiding over de publieke radiozender. Hij werkt al sinds 1997 bij NPO 3FM, waar hij onder meer verantwoordelijk was voor de muzikale programmering. De afgelopen maanden was De Groot al interim-zendermanager, na het vertrek van Wilbert Mutsaers naar concertorganisator Mojo.

Het waren niet de beste maanden van de zender: uit de meest recente luistercijfers van maart en april, blijkt dat 3FM een marktaandeel van 7 procent heeft. Dat is bijna een kwart minder dan vorig jaar, toen het nog een marktaandeel van 9 procent had.

Nou hoeft de publieke zender natuurlijk niet het best beluisterde station van Nederland te zijn. De publieke taak van 3FM - het signaleren van nieuw talent en nieuwe muziek - is leidend, dat benadrukt koepelorganisatie NPO keer op keer. Maar met een marktaandeel van 7 procent haalt het station zijn eigen doel niet: in de topvijf van best beluisterde zenders staan. Nu moet 3FM het doen met de zevende plek. Concurrenten Radio 538, Q-Music, maar ook Sky Radio, laat het ver boven zich.

Ook Basyl de Groot vindt dat 3FM moet veranderen. In het persbericht waarin zijn benoeming wordt aangekondigd, spreekt hij over een 'nieuw scherp, eigenzinnig profiel' voor de zender. Wat dat precies betekent, blijft voorlopig het geheim van de vergaderkamers van de publieke omroep. De Groot wil de pers niet te woord staan, omdat hij eerst zijn ideeën met collega's en betrokken omroepen wil bespreken.

Radioconsultant Bakker heeft alvast advies: de jongerenzender van de publieke omroep moet weer op zoek naar een niche. De verminderde interesse van de luisteraar is volgens hem onder meer het gevolg van de overheersende keuze voor muziek die ook door de concurrenten veel wordt gedraaid. Bakker: "Typerend voor een foute aanpak vind ik dat 3FM de gekuiste versie van 'Drank & Drugs' draaide, op het moment dat het nummer van Lil Kleine en Ronnie Flex een grote hit was. Dan durf je niet voor iets te gaan staan, maar maak je de keuze om mainstream te zijn. Maar dat zijn al zoveel zenders."

Niks aan de hand

Ondertussen lijkt de NPO naar buiten toe vooral te willen uitstralen dat er niet zoveel aan de hand is. De daling in luisteraars is het gevolg van 'bewust beleid', zei Jan Westerhof, radiodirecteur van de NPO, vorige maand in een interview met NRC Handelsblad. En het vertrek van de gezichtsbepalende dj's als Coen Swijnenberg en Sander Lantinga naar Radio 538, en Gerard Ekdom naar Radio 2, biedt alleen maar kans voor jong talent, verkondigde de voormalige zendermanager Wilbert Mutsaers verschillende keren. NPO 3FM als kweekvijver: wat wil je nog meer?

Maar met het vertrek van de populaire diskjockeys zijn ook een hoop luisteraars gegaan, zegt Evert Bronkhorst, mediastrateeg bij Vizeum. Volgens hem heeft de zender daar niet goed op gereageerd. "Toen die boegbeelden vorig jaar vertrokken, had 3FM eigenlijk de kans moeten grijpen de programmering om te gooien. Maar de zender lijkt stil te hebben gestaan."

Dit, terwijl er volgens Bronkhorst kansen liggen voor de publieke jongerenzender. "De luisteraars van de concurrenten als 538 zijn met de zender meegegroeid en ouder geworden. Bij de groep van 20 tot 34 is er daarom voor 3FM nog wel ruimte. Ook al luisteren jongeren op andere manieren muziek, bijvoorbeeld via Spotify, ik denk dat ze nog altijd behoefte hebben aan een station met een gidsfunctie, die ze wijst op goede nieuwe artiesten en muziek."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden