Nieuwe topman van Volkswagen heeft plots haast met de vernieuwing

Herbert Diess (r) en president-commissaris Hans Dieter Pötsch tijdens de persconferentie gisteren. Beeld AFP

De nieuwe baas in Wolfsburg begint voortvarend. Hij zet in op samenwerking en elektrische auto's.

Er moet meer vaart in bij Volkswagen. Meer vaart in de ontwikkeling van elektrische auto's, in digitalisering en zelfsturende auto's en in nieuwe diensten op het gebied van mobiliteit. De veranderingen in de autowereld gaan snel en Volkswagen moet bij die ontwikkelingen voorop blijven lopen.

Die boodschap verkondigde Herbert Diess, de nieuwe bestuursvoorzitter van het Volkswagen-concern (met merken als Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Porsche en Lamborghini) gisteren in een brief aan de werknemers van Volkswagen én in zijn eerste persconferentie als bestuursvoorzitter. Wat Diess precies gaat doen om de vaart bij Volkswagen te versnellen, zei hij niet.

Nummer 1

Wel kan hij voortbouwen op plannen die zijn voorganger, Matthias Müller, eerder lanceerde. Die kondigde in 2016 aan dat Volkswagen in 2025 de nummer 1 op het gebied van e-auto's zou zijn. "We vinden de auto opnieuw uit", zei Müller destijds. In 2025 moeten er 80 e-modellen zijn en moeten er 3 miljoen e-auto's van de concernbanden rollen. Müller beloofde ook vele miljarden te investeren in eigen batterijenfabrieken, in de ontwikkeling van elektrische motoren en in zelfsturende auto's. Toch was Müller voor de commissarissen van Volkswagen blijkbaar niet de ideale man om leiding te geven aan de transformatie van het grootste autoconcern van Duitsland, dat aanvankelijk weinig zag in elektrische auto's, maar onder Müller van koers wijzigde.

Diess kondigde meteen een aantal organisatorische veranderingen aan. De 'publieksmerken' Volkswagen, Seat en Skoda moeten meer samenwerken. Beslissingen moeten sneller worden genomen en, soms, lager in het concern. De truck- en busdivisie, bekend van merken als MAN en Scania, wordt apart gezet en gaat mogelijk naar de beurs. Volkswagen wil wel een meerderheidsbelang houden in het (nieuwe) bus- en truckbedrijf. Bij dat bedrijf werken 81.000 mensen. Zij produceerden vorig jaar 205.000 bussen en vrachtwagens.

Dieselschandaal

Diess had sinds 2015 de leiding over het merk Volkswagen, het grootste merk van het concern. Daarvoor werkte hij jarenlang voor BMW. Toen hij daar geen bestuursvoorzitter werd, lokte de toenmalig topman Martin Winterkorn hem naar Wolfsburg, de thuishaven van het Volkswagen-concern. Diess was nog niet binnen of het dieselschandaal brak uit. Volkswagen bleek gebruik te hebben gemaakt van software die ervoor zorgde dat diesels tijdens testen 'schoon' reden, maar eenmaal op de weg niet meer. Het schandaal kostte Volkswagen vele miljarden euro's en Winterkorn zijn baan.

Winterkorns opvolger, Müller, leidde Volkswagen ongeveer 2,5 jaar en wordt gezien als de man die het bedrijf door de grootste crisis in zijn bestaan loodste. Volkswagen, dat 120 fabrieken heeft in 31 landen, verkocht in 2017 10,7 miljoen auto's en behaalde met al zijn activiteiten een omzet van 230 miljard euro. Niet eerder haalde het concern zo'n hoge omzet. De winst bedroeg 13,8 miljard euro, ook een record. Aan de afhandeling van de dieselaffaire was Volkswagen vorig jaar 3,2 miljard euro kwijt.

Lees ook:  Volkswagen zette mens in als proefkonijn

Ruim twee jaar na het dieselschandaal raakte Volkswagen opnieuw in opspraak. Testen voor de Duitse auto-industrie waarbij apen én mensen uitlaatgassen inademden, moesten letterlijk de schone schijn ophouden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden