Nieuwe topman moet Twitter wel laten groeien

Dick Costolo kon niet zorgen voor spectaculaire cijfers en stapt nu op

Hij beloofde van online berichtendienst Twitter een platform voor de massa te maken. Een miljard gebruikers, dat moest lukken. Vooralsnog zijn het er 302 miljoen en is Twitter niet aantrekkelijk voor het grote publiek.

Zoals vaker bij bedrijven waarvan resultaten tegenvallen, houden investeerders de directie verantwoordelijk. Zo ook bij Twitter. Topman Dick Costolo lag al enige tijd onder vuur en maakte gisteren bekend dat hij per 1 juli na vijf jaar terugtreedt.

Alweer is het hommeles bij Twitter, waar het sinds 2006 een komen en gaan is van directeuren.

Eén van de oprichters en oud-topman Jack Dorsey neemt tijdelijk de taken van Costolo waar. Beleggers reageerden opgetogen op zijn vertrek: de koers van Twitter steeg met zo'n 13 procent.

Hoewel de Twitter-baas zijn vertrek niet toelichtte, heeft zijn sociale netwerksite twee problemen die met elkaar samenhangen.

Allereerst groeide Twitter na de beursgang eind 2013 nooit spectaculair. Daar was wel op gehoopt. Wereldwijd heeft Twitter 302 miljoen actieve gebruikers. Dat zijn er 18 procent meer dan in de laatste drie maanden van vorig jaar.

Daarmee zwakte de aanwas weer wat verder af, want twee jaar geleden groeide Twitter met meer dan 30 procent. Zo raakt Facebook nog verder uit zicht, dat na zijn vliegende start wel doorstootte en nu 1,4 miljard gebruikers heeft.

Een stevige gebruikersgroei is belangrijk voor adverteerders, waar Twitter voor bijna 90 procent op leunt. Bedrijven kunnen bij Twitter advertenties inkopen. Die zien er hetzelfde uit als de berichtjes van 140 tekens en Twitter plaatst ze tussen de tweets van mensen die zo goed mogelijk bij die advertenties passen. Twitter geeft de advertenties een prominente plek in de lijst met berichtjes.

Ondernemingen kunnen volgens Jarno Duursma, een expert op het gebied van sociale media, ook 1250 euro betalen om hun bedrijf in de lijst met meest besproken onderwerpen te krijgen. Derde optie is Twitter te betalen, zodat die een bedrijf aanraadt als volgsuggestie.

Volgens media-onderzoeker Thomas Boeschoten is Facebook veel aantrekkelijker voor adverteerders. "Dat sociale netwerk weet precies wie de gebruikers zijn en wat zij leuk vinden. Adverteerders kunnen hun reclame daardoor precies terecht laten komen bij de juiste mensen. Twitter weet veel minder. Daardoor sluiten de advertenties niet goed aan bij waar de Twitteraars van houden of naar zoeken en zitten er een hoop irrelevante reclames tussen de berichtjes."

Doordat Twitter meer gaat verdienen aan advertenties, groeit de omzet wél fors. Die steeg in het eerste kwartaal van dit jaar met 74 procent ten opzichte van de laatste drie maanden van vorig jaar naar 436 miljoen dollar. Over heel 2014 haalde het bedrijf 1,4 miljard dollar binnen.

Toch maakte Twitter nog nooit winst. Sterker nog: de sociale-netwerksite staat voor 578 miljoen dollar in het rood. Dat doet de koers geen goed. Die is nu 20 procent lager dan bij de beursgang. De koers van Facebook is sinds dat moment juist met 72 procent gestegen. Voor trouwe investeerder Chris Sacca was dat een reden om in een open brief van 8500 woorden op te roepen om Twitter laagdrempeliger en minder ingewikkeld te maken.

Dat zou kunnen helpen, maar de aansluiting met jongeren is Twitter aan het verliezen, zegt Duursma. "Zij lopen veelal naar berichtjesapplicaties als Snapchat, WhatsApp en WeChat. Sinds bedrijven Twitter ontdekten, gaan de berichtjes niet meer over wat je aan het doen bent, maar over actualiteit en bedrijven die laten zien wat zij kunnen. Daarmee is het karakter van Twitter veranderd en dat vinden jongeren minder interessant."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden