Nieuwe subsidie moet treinen stiller maken

Kunststof remmen voor cargotreinen

Goederentreinen worden stiller door een nieuwe, geluidsarme remtechniek. Het vervoersbedrijf DB Schenker Rail Nederland (voorheen NS Cargo) maakt als eerste gebruik van een nieuwe subsidie die moet leiden tot grootschalige invoering van kunststof remmen.

Deze nieuwe composietremmen beloven 10 decibel stiller te zijn dan de huidige gietijzeren. Vier stillere vrachttreinen rijden al dagelijks van en naar de staalfabrieken van Tata Steel in IJmuiden.

De nieuwe regeling moet een doorbraak forceren om goederentreinen stiller te maken. Er is ruim 10 miljoen euro subsidie beschikbaar. Een eerdere stimuleringsregeling mislukte. Goederenvervoerders vonden de bijdrage van de overheid niet aantrekkelijk genoeg om hun treinen aan te passen. Het ministerie van infrastructuur & milieu, Prorail en de spoorvervoerbranche zijn een vernieuwde regeling overeengekomen, waarbij niet meer wordt gerekend per wagon, maar per hele 'stille trein'. De vergoeding wordt voortaan ook vooruitbetaald. Spoorvervoerders die hun treinen volledig samenstellen uit goederenwagons met kunststof remmen, krijgen maximaal 4800 euro per stille wagon. In zo'n trein mag geen enkele wagon met ijzeren remmen zitten, omdat die direct het effect verstoren.

DB Schenker Rail gebruikt voor het kalkvervoer naar de hoogovens van Tata Steel in IJmuiden en het staalvervoer daarvandaan duizend 'stille wagons'. Van de dagelijks acht goederentreinen van elk twintig tot dertig wagons die IJmuiden aandoen, zijn er nu vier geluidsarmer. Drie rijden naar het Ruhrgebied, de vierde naar de Belgische Ardennen. Het Duitse concern DB Schenker Rail wil in 2020 het merendeel van zijn 70.000 Europese wagons hebben aangepast.

Precies in dat jaar wil het Rijk het nationale spoorgebruik rigoureus veranderen om in de Randstad extra ruimte voor personentreinen te creëren op bestaand spoor. Cargotreinen moeten dan verplicht zoveel mogelijk de Betuweroute gebruiken, maar mogen in Gelderland wel afslaan naar het noorden (via Hengelo) en zuiden (via Eindhoven) voor andere grensovergangen dan Emmerik. Hiertegen is in Oost-Nederland massaal protest ontstaan van regio-overheden en een groot aantal actiegroepen. De invoering van de nieuwe, maar duurdere remtechniek moet tegemoetkomen aan bezwaren van bewoners en gemeenten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden