Nieuwe stations Zeven megaprojecten

Dit jaar worden overal in Nederland stations heropend die jarenlang zijn verbouwd.

Bij sommige daarvan zijn tijdens de Dag van de Architectuur extra activiteiten gepland, zoals bij Rotterdam Centraal en Leidsche Rijn. Juist bij de grote stations is het gebouw, hoe spectaculair soms ook, niet meer dan een schakel in een veel bredere ruimtelijke strategie. De stations zijn een vervoersknooppunt en een ruimtelijk verbindingselement in een complex geheel van functies. Kijk dus, als je een van deze stations bezoekt, ook eens naar de stedelijke omgeving waarin ze zich bevinden. Opdrachtgever: ProRail, NS, gemeenten, ministeries van I en M en BZK.

Station Utrecht CS

Combinatie van het grootste OV knooppunt van Nederland met geïntegreerd stadskantoor. Het golvende dak is een markant onderdeel van het gebouw en het verbindt de oost en westzijde van de stad met een interwijkverbinding. De perronkappen op de perrons zijn uitgerust met zonnepanelen. Aan de Jaarbeurskant is een vorstelijke trap gebouwd met lichtvensters voor de fietsenstalling eronder. Architect: Jan Benthem.

Station Delft

Eerst Delft zien dan geloven. Geen HSL-knooppunt maar wel een in het oog springend ondergronds station. Wie naar boven loopt staat oog in oog met de plattegrond van Delft, vormgegeven met lamellen. Het stadskantoor van Mecanoo completeert het geheel. Kosten tunnel, bovengrond en station: 1 miljard euro

Amsterdam CS

In feite geen Nieuw Sleutelproject, maar wel de meeste gecompliceerde van alle opgaven. Architect: Jan Benthem. Metro ontmoet trein, winkelcentrum ontmoet het reizen, noord ontmoet zuid via poortvrije passages onder het station door. Details - onder meer van ontwerper Evelyne Merkx - maken het af: kolommen als vuurzuilen of uitgerust met reliëfs. Kosten: een miljard euro

Arnhem Centraal

Architect Ben van Berkel goochelde met niveauverschillen, en bedacht een terminal als een gestolde branding. Hier rolt de Veluwezoom richting Rijn. De gekrulde kolom is de blikvanger van het gebouw. Kosten naar schatting 90 miljoen euro.

Breda

Station annex woningen, belastingkantoor en rechtbank. Betekent tevens de ontwikkeling van de noordkant (verlaten industrieterrein). Bussen op gelijkvloers niveau met treinen, gebouw zelf uitgerust met vides (waarin bomen). Architect: Koen van Velsen. Kosten 130 miljoen euro.

Den Haag Centraal

Wybertjesdak klapt open bij te veel zon. Station (ontwerp Jan Benthem) is schakel geworden tussen binnenstad en Anna van Buerenplein (New Babylon). Tevens schakel tussen trein en Randstadrail.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden