Nieuwe Star Wars biedt niks nieuws

De film 'Star Wars' is uitgekomen en bij Disney zitten ze lekker hun centjes te tellen. Als we de records mogen geloven, zijn ze meer dan tevreden met het resultaat.

De hype rond Star Wars is vergelijkbaar met het Nederlands elftal dat het WK speelt. Op tv, in winkels en op het internet is het nieuwe ruimteavontuur volop aanwezig. Star Wars is onze cultuur binnengedrongen en mediaconglomeraat Disney vindt dit prima. In het openingsweekend heeft Star Wars al 238 miljoen binnengehaald.

Het mag duidelijk zijn dat Disney culturele macht heeft met een invloedrijke franchise als Star Wars. Het is daarom kwalijk dat de nieuwe Star Wars film niet innoveert op het eigen format.

Ondanks de positieve castingkeuzes - een donkere man en een blanke vrouw in de hoofdrol - is de nieuwe Star Wars geen cultureel succes. Disney maakt zich schuldig aan een trend die steeds vaker in Hollywood voorkomt.

Het nieuwste deel is allesbehalve origineel en lijkt wel een remake. De slechterik, de planeet des doods en het avontuur zijn nagenoeg hetzelfde als in 'A New Hope'. Ieder detail uit de eerste film wordt als onderdeel beschouwd van de Star Wars formule, waardoor veel personages dezelfde fouten maken en waardoor de climax bijna identiek is aan die in 'Episode IV'. Als deze film niet zou bestaan, was deel zeven wellicht een blockbuster-meesterwerk. Nu is Star Wars eerder een cultureel probleem.

Hollywood durft steeds minder risico's te nemen en innoveert niet. Als consumenten blijven wij meer en meer dezelfde formules consumeren. Disney kijkt naar het financiële succes dat zij met deze film geboekt heeft en wordt daardoor bevestigd in de conservatieve keuzes die zij gemaakt heeft. Het geld dat Disney verdient geeft ze de macht om dicterend in deze formules te blijven.

Films moeten onze culturele normen en waarden in twijfel trekken, ons uitdagen en ons unieke belevingen toespelen. Star Wars slaagt hier niet in.

Wanneer het medium film niet innoveert, zal onze cultuur ook achterblijven. Ik vraag daarom om kritisch te blijven. We kunnen het niet riskeren dat er een oligopolie ontstaat op onze cultuur en dat wij daarmee in een cirkel van consumeren belanden.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden