Nieuwe stadskranten voor de ’oude’ lezers

(Trouw) Beeld
(Trouw)

Het Belgische mediaconcern De Persgroep is nog steeds druk in onderhandeling om AD Nieuwsmedia over te nemen. Ondertussen springen andere initiatieven in het lokale nieuwsgat.

Het stikte van de bobo’s in het Utrechtse gemeentehuis op 6 november dit jaar, toen hoofdredacteur Twan Geurts het proefnummer van weekkrant De Utrechter presenteerde. De krant wil lokale kwaliteitsjournalistiek brengen. „Jongens, we zitten erop te wachten”, hadden veel mensen gezegd.

Ook in Rotterdam rolde op 2 oktober een nieuwe kwaliteits-weekkrant van de pers: Rotterdam Vandaag & Morgen, met ondertitel ’de meest Rotterdamse krant van Rotterdam’ (gratis, oplage 50.000). En in Den Haag bestaat al achttien maanden de wekelijkse stadskrant Den Haag Centraal, ’Een échte Haagse krant’ (betaalde oplage 12.500).

„Die kranten zien hetzelfde probleem als wij”, zegt Geurts van De Utrechter. „Er is behoefte aan diepgravende, langlopende, kritische regiojournalistiek. Veel mensen vinden die niet in hun dagblad. Ze zoeken iets anders dan het AD.”

In 2005 gingen de oude stadskranten Haagsche Courant, Rotterdams Dagblad en Utrechts Nieuwsblad op in het collectief van de zeven regionale AD-kranten. Ze zijn verworden tot een bijlage ’Dichtbij’ in de landelijke krant.

„Niet zichtbaar”, zeggen lezers, „verstopt achterin”. Zij missen bestuurlijk nieuws en de opiniepagina’s, waar deskundigen debatteren in plaats van willekeurige lezers. Sinds de fusie heeft het AD negentien lokale edities. Ondanks dat fijnmazige net kromp de betaalde oplage van het AD met ongeveer eenvijfde tot 410.000 deze zomer.

Dat mensen smachten naar ’een kwaliteitskrant’ heeft grotendeels te maken met gemis door het wegvallen van de oude regionale kranten, denkt krantenonderzoeker Piet Bakker van de Universiteit van Amsterdam. „Het AD is erg slordig omgesprongen met de merken van die vertrouwde kranten.”

De nieuwe kranten zien er soberder uit dan het AD, met meer tekst. Is er voor deze kranten wel een markt? Den Haag Centraal heeft 8500 abonnees – mede dankzij de reclamecampagne met Van Kooten en De Bie – en krijgt er wekelijks 150 bij, maar draait bij 10.000 abonnees pas quitte.

Rotterdam Vandaag & Morgen sneuvelde na zeven weken en komt tot januari voorlopig alleen online uit. „Tien procent verlies is normaal. Op een halvering van de inkomsten hadden we niet gerekend”, zegt hoofdredacteur Geert-Jan Laan. Bij De Utrechter haakte uitgever Wegener drie weken voor de lancering af. „De kredietcrisis, altijd een goed excuus”, zegt Twan Geurts.

Die crisis ontneemt het zicht op andere belemmerende factoren in vooral de Randstad: ontlezing, een veranderde bevolking met minder mensen die Nederlandse kranten lezen, toegang tot nieuws op internet en andere gratis kranten. Rob Okhuijsen van het AD: „Er is vals sentiment over de vroegere titels. Ze waren noodlijdend, lezers en adverteerders ondersteunden ze niet genoeg.”

Geurts van De Utrechter gaat pas echt van start als hij drie jaar financiering rond heeft. „Ik ben vaak pessimistisch geweest. Maar de gemeente en uitgevers blijven bellen.”

De Persgroep, in onderhandeling om het AD over te nemen, wil nog geen commentaar geven op het gerucht dat de AD-katernen weer zichtbare stadskranten zouden worden. Geurts: „Dat zou ons initiatief wel eens ontzettend overbodig kunnen maken.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden