Nieuwe stadskrant vindt lezers online

Toekomstig AD-eigenaar De Persgroep geeft drie grote steden misschien hun kranten terug. Het suggereert een grote vraag, maar is die er echt?

Nu de medewerkers van AD Nieuwsmedia officieel weten van de voorgenomen overname door het Belgische mediaconcern De Persgroep, komt een mogelijk toekomstscenario dichterbij. De lokale AD-edities in Den Haag, Rotterdam en Utrecht worden wellicht weer stadskranten.

„Het is goed lezers met een regionale bril te benaderen. Een Rotterdammer kijkt nu eenmaal anders naar de wereld dan een inwoner van Den Haag”, zei De Persgroep-directeur Christian van Thillo deze zomer in Het Financieele Dagblad op de vraag of hij de fusiekrant het AD weer wilde ontrafelen. De vroegere Haagsche Courant, Rotterdams Dagblad en Utrechts Nieuwsblad werden in september 2005 lokale bijlages van het landelijke AD. Al zeker tien jaar lang verdwijnen er beetje bij beetje veel stadskranten.

Ondertussen zijn in de grote steden nieuwe lokale kwaliteitskranten ontstaan: Den Haag Centraal, Rotterdam Vandaag & Morgen en De Utrechter. „Wij brengen stadsnieuws dat verder gaat dan ’lijn elf rijdt tegen lijn twaalf’”, zegt uitgever Robert Conijn van weekkrant Den Haag Centraal.

Maar twee kwaliteitskranten per stad, dat suggereert dat de Hagenaars, Rotterdammers en Utrechters snakken naar een gedegen nieuwskrant over hun buurt. Is de behoefte daaraan wel zo vanzelfsprekend?

De redacties van de nieuwe kranten bestaan grotendeels uit oud-journalisten van de vroegere stadskranten. Ook bijna alle 8500 abonnees van Den Haag Centraal komen van de Haagsche Courant. Frappant: de nieuwe producten ontstonden uit het aanbod aan lezers en journalisten met nostalgische sentimenten, niet uit een vraag in de markt.

En zo goed deden die verdwenen kranten het niet. De oplages daalden sinds 2003 grofweg gemiddeld met zesduizend exemplaren per jaar en adverteerders verdwenen.

Dat zegt niets over overlevingskansen. De Amsterdamse stadskrant Het Parool maakte twintig jaar verlies. Onder de gouden handen van Van Thillo, sinds 2005, blijkt die krant levensvatbaar. Vorig jaar groeide de winst naar 2,3 miljoen euro, de oplage blijft stabiel rond de 86.000. Maar die Amsterdamse titel kende geen onderbreking van drie jaar. De Haagsche Courant, het Rotterdams Dagblad en het Utrechts Nieuwsblad zijn veel lezers misschien definitief kwijt.

Ook bij de nieuwe kranten loopt het geen storm. Den Haag Centraal bestaat achttien maanden en heeft een oplage van 12.500. Goed gedaan, maar niet te vergelijken met de laatste (betaalde) oplage van de Haagsche Courant eind 2005: ruim 77.000. De Rotterdamse nieuwe krant bestond maar zeven weken op papier en is er nu alleen online, De Utrechter is nog niet van de grond maar heeft gesprekken met uitgevers en bedrijven op de agenda.

De bevolkingsamenstelling verandert. Ruim de helft van de huidige Rotterdammers is van niet-westerse origine. Velen lezen geen Nederlandse krant en jongeren evenmin.

In dat licht is de aanloop bij de website van Rotterdam Vandaag & Morgen een verrassing: 50.000 pageviews sinds zijn ontstaan op 2 oktober. En de site Allesoverutrecht.nl van ervaren Utrechtse journalisten groeit erg snel. Het klinkt als een cliché, maar er is pas echt vraag naar lokaal kwaliteitsnieuws op internet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden