Nieuwe Shell-tanker moet 'groene' brandstof gaan rondbrengen

De Cardissa in Rotterdam.Beeld Shell

Op een Shell-feestje in de Rotterdamse haven werd de 'Cardissa' gedoopt en ging het over schonere brandstof voor schepen.

Shell organiseert niet vaak publieke feestjes in de haven van Rotterdam, maar deze week deed het dat wel. Onder de ogen van een paar honderd mensen uit de maritieme wereld (rederijen, transporteurs, havenbedrijven, olie- en gasopslag) doopte het concern een schip dat een bijdrage moet leveren aan de vergroening van die maritieme wereld.

Cardissa heet het schip en dat is de naam van een kokkel, een schelp. Het was ook ooit de naam van een olietanker die in 1983 werd gebouwd door Rijn Schelde Verolme in Heusden. RSV bestaat niet meer, die Cardissa ook niet. De nieuwe Cardissa is in Zuid-Korea gebouwd en werd gedoopt op de plek waar vroeger de schepen van de Holland Amerika Lijn aanmeerden.

Liquid natural gas 

De Cardissa vervoert lng - liquid natural gas. Dat vloeibare gas tankt het schip bij de lng-terminal van Vopak en Gasunie op de Maasvlakte. Het levert dat gas aan zes kleinere lng-opslagplaatsen in Noordwest-Europa en aan schepen die op deze fossiele brandstof varen. Veel van zulke schepen zijn er nog niet; slechts een fractie van een procent van het huidige scheepsbestand.

Het zal daarom wel even duren voordat Shell met de Cardissa – waarvan de bouwprijs geheim is – uit de kosten is. Maar op termijn zal de gastanker, door de EU met een bijdrage van circa tien miljoen euro gesubsidieerd, haar geld wel opleveren, zegt Lauran Wetemans, lng-fuel general manager bij Shell. Want de toekomst is aan vloeibaar gas, denkt Shell, de grootste lng-producent ter wereld.

Alles moet schoner 

Waarom? Alles moet schoner. Stroom, auto's, vrachtwagens, vliegtuigen en schepen dus ook. Vloeibaar gas is schoner dan de bestaande scheepsbrandstoffen, zware stookolie en diesel. Geen roet, geen stikstofoxiden, minder uitstoot van het broeikasgas CO2. Het is, zegt Wetemans, ook goedkoper dan diesel.

(Tekst gaat verder onder afbeelding)

De stuurhut van de Cardissa.Beeld Shell

Maar lng is beduidend duurder dan stookolie, ook als een stookolieschip wordt voorzien van een filter (scrubber) die zwavel uit de uitlaatgassen haalt. Het ombouwen van stookolieschepen tot lng-schepen is een prijzige zaak. Te prijzig, voor veel rederijen.

Kip-ei probleem 

Dan is er de beschikbaarheid. In grote havens als Rotterdam, Singapore, Sjanghai en Yokohama kan lng worden getankt. In kleinere havens niet. Zoals de aanschaf van een elektrische auto pas aantrekkelijk wordt als er veel oplaadpunten zijn, zo wordt lng pas aantrekkelijk als het op veel plaatsen in te nemen is. Dat gebeurt pas als er veel vraag naar is, maar die vraag zal er pas zijn als er veel aanbod is. Noem het een kip-ei-probleem.

Aan de oplossing wordt gewerkt, zowel aan de kip- als aan de ei-kant. De Europese Unie subsidieert de bouw van nieuwe lng-bunkerstations. Shell heeft nog een bunkerschip besteld - kleiner dan de Cardissa - en piekert over de aanschaf van drie andere. Cruiserederij Carnival, vertegenwoordigd op het feestje, doopt volgend jaar zijn eerste lng-cruiseschip en daarna komen er meer.

Ook containerschepen stappen over 

Ook in de wereldvloot van containerschepen wordt overgestapt. Daar zijn zo'n 130 schepen in bestelling die op lng kunnen varen. Op het huidige scheepsbestand is dat nog altijd een fractie, maar toch: een begin is het. "Voor nieuwbouwschepen is lng de beste oplossing", zei Lars Ljoen van Carnival. Als andere scheepssectoren datzelfde denken, kan lng de vlucht nemen die Shell verwacht.

Of dat lukt, hangt ook van andere dingen af. In 2020 gaan nieuwe regels in voor de uitstoot van vervuilende stoffen door de scheepvaart. Dan moet diesel laagzwavelig zijn en zijn scrubbers bij stookolieschepen noodzaak. Mogelijk worden de uitstootregels later verscherpt. Niet uitgesloten is dat er ooit extra belasting komt op vuile brandstoffen als zware stookolie. Dat zou de aantrekkingskracht van lng vergroten.

Dat het vloeibaar gas een tijdelijke oplossing is voor de maritieme vergroening weet Shell ook. Lng blijft een fossiele brandstof. Een lng-schip stoot zo'n 20 procent minder CO2 uit dan een stookolieschip. Op termijn moet het veel schoner. Het wachten is op schepen die op hernieuwbare energiebronnen varen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden