Nieuwe regels bedreigen zeilvaart Oostzee

De luxe tweemaster van schipper Klaas van Twillert kan straks de wateren ten oosten van Denemarken niet meer op. ( FOTO PATRICK POST) Beeld Patrick Post
De luxe tweemaster van schipper Klaas van Twillert kan straks de wateren ten oosten van Denemarken niet meer op. ( FOTO PATRICK POST)Beeld Patrick Post

Nieuwe veiligheidseisen van Denemarken en Duitsland bedreigen de zeilvaart van traditionele Nederlandse schepen op de Oostzee.

Schipper Klaas van Twillert heeft er de pest over in. „Door de Deense veiligheidseisen verdwijnt het spontane, het natuurlijke van het zeilen.” Zijn spierwitte zeilschip Flying Dutchman ligt nu nog in de Amsterdamse haven, maar vaart in mei uit richting de Oostzee.

Daar verzorgt de luxe tweemaster net als tientallen andere Nederlandse schepen toeristische tochtjes. Al ruim twintig jaar bevaren de traditionele schepen van hier de wateren ten oosten van Denemarken. Maar als de –volgens Van Twillert onhaalbare– nieuwe veiligheidsregels gehandhaafd blijven in Denemarken en Duitsland, mogen die er straks niet meer in. „Als ik daaraan moet voldoen, dan kan ik stoppen. Het is voor mij financieel en praktisch onmogelijk. Een vereiste is bijvoorbeeld dat ik mijn schip het hele jaar 24 uur per dag moet beveiligen.”

Afgelopen week legde de Hamburgse havenpolitie het Friese Schip Mare Frisium al enkele dagen aan de ketting. Een voorproefje, vreest Henk van Ommen, van de Vereniging voor Beroeps Chartervaart. „Als over enkele weken het vaarseizoen begint, zien we de ellende.”

’Puur protectionisme’, noemt hij de maatregel die enkel geldt voor Nederlandse zeilschepen, niet voor Deense en Duitse. „Het heeft niets met de bevordering van de veiligheid te maken. Nederland kent juist een zeer streng veiligheidsregime.”

Kern van het probleem is volgens hem dat de twee landen aan de Oostzee het keuringscertificaat van de Nederlandse inspectie niet meer accepteren. „Ze passen nu regelgeving toe die normaliter enkel geldt voor grote passagiersvaartuigen zoals cruiseschepen, die duizenden mensen vervoeren.”

Het gaat om de zogeheten solas-bepaling, wat staat voor safety of life at sea. Een internationaal veiligheidsreglement, waarvan de meeste andere Europese landen zeilschepen uitsluiten. Onderdeel daarvan zijn sinds 2002 enkele anti-terreureisen. Die verplichten onder meer een constante bewaking van het schip en een totale passagierscontrole. Volgens Van Ommen kúnnen de zeilschepen niet eens voldoen aan de eisen. „Je bent al gauw duizend euro per dag extra kwijt aan bewaking en havengeld. Dat kunnen eigenaren van zeilschepen niet opbrengen.”

Het Nederlands ministerie van verkeer en waterstaat bedong afgelopen jaar voor de schippers een tijdelijke oplossing. De schepen mogen nu nog door de nationale wateren varen, wat betekent dat ze niet verder dan vijf mijl uit de kust mogen komen. Van Ommen: „Vanuit veiligheidsoogpunt is het een achteruitgang om dicht langs de kust te varen.”

Uit overleg met zusterorganisaties weet de woordvoerder dat Deense schippers ook balen van de nieuwe regels. „De Nederlandse zeilschepen brengen juist toeristen vanuit Duitsland, die de Denen dan weer lokaal rondvaren. Wij snappen dan ook geen moer van deze zet.”

Jaap Max, eigenaar van Frisian Sailing company, een toeroperator voor zeiltochten, vreest voor de toekomst van zijn activiteiten op de Oostzee. „De invoering van de regelgeving is nu nog erg vaag. Het is als bouwen op drijfzand, je investeert een miljoen maar weet niet wat er gebeurt.” Ook hij acht de eisen onzinnig. „Zo moet je aan beide zijden een reddingssloep hebben, wat logisch is bij een cruiseschip van 24 meter breed, maar niet bij een zeilschip van zeven meter. Zo ver is dat niet lopen.”

(Trouw) Beeld Patrick Post
(Trouw)Beeld Patrick Post
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden