Nieuwe produkten en markten moeten volgend jaar voor groei zorgen

Van onze redactie economie AMSTERDAM - Het internationale dranken- en voedingconcern BolsWessanen richt zijn blik op Azië. Het bedrijf, dat gisteren een fikse maar al voorspelde winstval bekend maakte, wil daar vooral ontbijtgranen (cornflakes), diepvriessnacks en vruchtensap gaan aanbieden.

In eerste instantie wordt gedacht aan Thailand, Indonesië en Maleisië, later volgen wellicht China en Viëtnam. “We verwachten nog dit jaar een geschikte partner te vinden om een start te maken in deze snel groeiende regio,” meldde directievoorzitter A. Zondervan gisteren bij de presentatie van de jaarcijfers.

De winst kelderde met 19 procent tot 206 miljoen gulden; de omzet daalde eveneens, van 4,9 tot 4,6 miljard. Bij de halfjaarcijfers was al gewaarschuwd voor een winstval van 20 procent. De fusie, in 1993, tussen drankenconcern Bols en voedingsmiddelenbedrijf Wessanen heeft vooralsnog weinig positief nieuws opgeleverd. Inmiddels is al weer een groot aantal bedrijven verkocht die niet langer als 'kernactiviteit' worden gezien en andere staan in de etalage. Daar staat tegenover dat BolsWessanen graag overnemingen wil plegen op de terreinen waar het toekomst in ziet, zoals kaas, chocolade, diepvriessnacks en wijn in Europa, en zuivel in de Verenigde Staten.

Het bedrijfsresultaat daalde vorig jaar 12,5 procent ten opzichte van 1994 tot 289 miljoen gulden. Deels komt dit doordat in 1994 jaar merkenrechten verkocht zijn, die dus slechts eenmalig een bedrag opleverden. Als andere oorzaken noemde Zondervan “hogere rentelasten, valutaire ontwikkelingen en lagere operationele resultaten.”

Het resultaat van de zuivelactiviteiten in Europa nam af doordat er minder kaas verkocht werd naar Italië en door de introduktiekosten van de nieuwste merkkaas van het concern: Landana.

In de VS werden lagere omzetten in de 'MidWest' behaald, vooral door een dalende interesse voor 'frozen yoghurt', yoghurt ijs, een terrein waarop BolsWessanen marktleider is in Amerika.

De drankengroep deed het vooral minder door het wegvallen van verkochte bedrijven. Daarentegen deden de ontbijtgranen het goed, waardoor de 'overige consumentenprodukten', zoals BolsWessanen dat noemt, als enige divisie een stijgend resultaat lieten zien.

Ondanks de plannen tot uitbreiding via aankopen en deelnemingen in bedrijven in opkomende markten - naast Azië worden ook Latijns-Amerika en Oost-Europa genoemd - zijn de verwachtingen voor dit jaar matig. De meeste markten tonen slechts een geringe groei, aldus Zondervan. Daarnaast is geld opzij gezet voor reorganisaties die op de langere termijn besparingen moeten opleveren. Het dividend blijft gehandhaafd op 1,28 gulden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden