Nieuwe manager meer filosoof dan cijferaar

Van onze redactie economie AMSTERDAM - De topmanager van de toekomst moet sociaal begaafd zijn, helder kunnen spreken en schrijven, en zich verdiept hebben in religie, filosofie, psychologie en geschiedenis.

De directeur (man, blank, middelbare leeftijd) die vanuit een ivoren toren in zijn eentje alles bestiert en slechts interesse toont voor de beurskoers van zijn bedrijf, is gedoemd uit te sterven.

Er zal gevochten worden om zo'n nieuw type manager. Want binnen een paar jaar ontstaat er een schreeuwend tekort aan topmanagers die aan de ene kant in staat zijn goede relaties op te bouwen en bereid zijn hun macht en informatie te delen, terwijl ze aan de andere kant ook risico's durven te nemen, overtuigd zijn van zichzelf en graag wedijveren. Vrouwen passen uitzonderlijk goed in dit profiel.

Dat blijkt uit een onderzoek naar leiderschap in de volgende eeuw. De conclusies worden getrokken na enquêtes onder 160 internationaal opererende bedrijven in Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika en gesprekken met 75 voorzitters van raden van bestuur. Het onderzoek is uitgevoerd door The Economist Intelligence Unit in samenwerking met Korn/Ferry International, een headhunterbureau dat gespecialiseerd is in het zoeken van topmanagers met een salaris boven de anderhalve ton per jaar.

Wat de komende tien jaar overigens niet verandert, is het aloude gegeven dat de snelste weg naar de top nog altijd via de afdeling marketing loopt. Na marktkennis telt internationale ervaring zwaar. Een gedegen financiële achtergrond, vroeger een absolute must voor een plekje tussen de machtigsten, wordt steeds minder belangrijk.

Vooral in Europa kenschetst het overgrote deel van de ondervraagden de leiderschapsstijl in hun onderneming als “bevelend en beheersend”. Meer medewerkers moeten de bevoegheid krijgen zelf te “managen”.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden