Nieuwe levensfase, nieuw gezicht

20 procent van de jonge Zuid-Koreaanse vrouwen is bij de plastisch chirurg geweest

"Mijn neus is te klein." Plastisch chirurg Won-jin Park pakt een vel papier en tekent een paar neuzen voor Da-hyeon Kim (18). "Oh, en ik wil ook een smallere kaaklijn én liposuctie", voegt de jongedame toe. De kliniek van Park draait overuren nu de schoolexamens erop zitten. Na een periode van keihard studeren, gaan Koreaanse schoolverlaters massaal naar de plastisch chirurg om een nieuwe levensfase in te luiden met een nieuw gezicht.

"Ik ben het helemaal zat om gezien te worden als schattig meisje. Ze zien me nog steeds aan voor een brugklasser." Ogenschijnlijk is er niks mis met Da-hyeon. Ze ziet er inderdaad schattig uit: klein van stuk, een lief gezicht en allerminst lelijk. Maar ondanks haar nog jonge leeftijd zit juist dat onschuldige uiterlijk haar al jaren dwars. "Ik wil van een lief meisje veranderen in een mooie vrouw." Vier van haar vriendinnen zijn al bij de plastisch chirurg geweest, zegt ze.

Een onderzoek van Trend Monitor in 2009 toonde aan dat twintig procent van de Koreaanse vrouwen tussen de 19 en 49 bij de plastisch chirurg is geweest. Maar liefst zeventig procent van alle Koreaanse vrouwen zou onder het mes willen, mochten ze de kans krijgen. Het vergroten van de ogen is het populairst, gevolgd door de neusvergroting. De laatste trend is het breken of afslijpen van de kaken om zo een spitser gezicht te krijgen.

Da-hyeon moest bij haar ouders zeuren om de ingreep, maar vaak genoeg zijn die rollen omgedraaid. "Ongeveer een derde van de jongeren komt hier omdat hun ouders erop aandringen. Dat levert wel eens bekvechtpartijen op", zegt Won-jin Park, tevens eigenaar van de naar hem vernoemde kliniek in Seoul. Nadat ouders veel van hun geld geïnvesteerd hebben in de scholing van hun kind, vergroten ze graag de kans op maatschappelijk succes door bij de plastisch chirurg hun kind te modelleren naar het schoonheidsideaal. Een westers gezicht betekent nou eenmaal meer garantie op succes in Zuid-Korea.

Op televisie wordt de standaard gezet: van weervrouw tot topacteur (m/v), vrijwel allemaal zijn ze onder het mes geweest. Ook Da-hyeon is geïnspireerd door popartiesten en populaire filmacteurs. "Min-jeong Lee en Hyeo-ju Han hebben een geweldige neus." Haar moeder moet zo'n 5000 euro neerleggen voor de combinatie van de neus- en kaakcorrectie, maar steunt haar dochter volledig: "Een goed uiterlijk is belangrijk in deze competitieve maatschappij. Ik hoop dat ze na de ingreep meer zelfvertrouwen krijgt."

In de periode na de examens bestaat twintig procent van Parks klanten uit schoolverlaters. "Normaal is dat maar een procent of drie", zegt hij.

Veel van de klinieken in de 'schoonheidsgordel' in de rijke buurt van de hoofdstad deelden flyers uit bij de scholen met daarop speciale aanbiedingen. Park wilde daar niet aan meedoen "omdat dat stunten van vandaag de dag ten koste van de kwaliteit gaat". Wel geeft hij de jongeren röntgenfoto's cadeau. Ze zijn nog jong en niet alles is uitgegroeid, dus het is verstandig eerst een foto te maken."

Vindt Park de meisjes nooit onverantwoord jong of van nature al mooi genoeg? "Ik voer geen ethische code, nee. Zolang minderjarigen toestemming krijgen van een ouder, doe ik de ingreep." Precies tijdens de examenperiode kwam één van 's lands grootste platenmaatschappijen met een voor Park bedreigend plan op de proppen: een nieuwe meisjesgroep waar nadrukkelijk alleen meisjes die niet bij de plastische chirurg zijn geweest auditie voor mogen doen.

Het begin van het einde? "Haha, dat is een leuke promotiestunt, maar de trend is toch echt dat mensen aan deze kant van de wereld zich blijven modelleren naar de westerse wereldstandaard. Ik geloof niet dat de naturelle look een opkomende trend is."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden