Nieuwe koppen, vaste waarden (2)

Aanhangers van de stelling dat toeval niet bestaat, vermoedden dat de grote storing in onze drukkerij een week geleden onderdeel was van een uitgekiende strategie om de aandacht op de vernieuwde krant te vestigen. Veel media verspreidden zaterdag immers het bericht dat het vernieuwde Trouw grote delen van het land niet had bereikt. Nu weet ik weinig van marketing, maar ik zie nog niet helemaal het voordeel van een strategie waarbij iedereen te weten komt dat een product vernieuwd maar onverkrijgbaar is.

Nee, het besef dat wij zoveel lezers uitgerekend die zaterdag in de steek hebben gelaten, deed echt pijn. En wij kunnen alleen maar blij zijn dat velen daar zo begripvol op hebben gereageerd.

Met hoeveel vertraging de vernieuwde krant de lezers ook heeft bereikt, tientallen eerste reacties ontvingen wij per ommegaand. Woorden van waardering aanvaarden wij in dank, maar hier wil ik het vooral over de kritiek hebben.

De keuze voor een nieuwe kopletter blijkt het meest omstreden. Het belangrijkste bezwaar van lezers is dat Trouw hierdoor meer is gaan lijken op andere kranten. Sommigen vermoeden ook dat de letterkeuze de koerswijziging naar een populistischer krant uitdrukt. ,,Ik herken mijn krant niet meer'', verzuchten enkele lezers.

Wie de krant naast andere dagbladen legt, ziet markante verschillen. Maar door de zogenaamde schreven - letters gaan van dik naar dun en eindigen met 'stokjes' - lijkt onze nieuwe letter inderdaad sterker op een klassieke dagbladletter dan de oude schreefloze. Wij hebben daarvoor gekozen mede omdat wij de krant krachtiger willen presenteren als een betrokken nieuwskrant waarin duidelijker keuzes worden gemaakt - hetgeen wat ons betreft iets geheel anders is dan willen concurreren op populisme. Het karakter van de oude letter was wat onaandoenlijk en droeg bij aan een fletser beeld van de pagina's.

De tweede kritiek richt zich op het verdwijnen van pagina 2 (Mensen) met het dagelijkse interview en rubrieken als het weer, de strip Zusje, het recept en twee keer per week de tv-recensie. Voor veel lezers was dit na het omslaan van de voorpagina met het vaak harde nieuws een rustpunt, een dagelijkse herinnering ook aan het feit dat er zoveel interessante mensen zijn met hun eigen, vaak leuker, nieuws. Nu belanden zij meteen in de barre realiteit van het economisch nieuws.

Sommigen zien daarin een veeg teken. Lang geleden was het de Kerkpagina, toen Mensen en nu gaat het om het geld. Dat is een beetje een miskenning van het eigenzinnige profiel van de economieredactie waarin bijvoorbeeld sociale economie en verantwoord ondernemen en consumeren hoge prioriteit hebben.

Alle genoemde rubrieken van pagina Mensen zijn verhuisd naar de dagelijkse Gids achterin de krant. Dat is niet bedoeld als verbanning, integendeel. Wij denken dat mensen de krant lezen om verschillende redenen: nieuws, verdieping, service en verstrooiing. Door de krant daarop ook in te delen, weet de lezer beter waar hij wat kan verwachten en weten wij ook beter waar wij aan welke verwachtingen moeten voldoen. Onder de noemer van de dagelijkse Gids wil de redactie haar aandacht scherper richten op hetgeen mensen in het persoonlijk leven kan bewegen.

Zo hebben wij daar de afgelopen week geschreven over flexibele pleegzorg, het zoeken van een nieuwe school, het kopen en verkopen van een huis, de rage van de genealogie en de plaats van de vrouw in het werk van Shakespeare. En daar hebben wij ook interviews gepubliceerd met natuurdagboekschrijver Henk van Halm, dirigent Yakov Kreizberg, een ontwerper van speelgoed voor gehandicapten en de Vlaamse debutante Annelies Verbeke. Ik bedoel maar, in die Gids komt het menselijke volop tot zijn recht.

Niet alle veranderingen betekenen natuurlijk per definitie voor iedereen een verbetering. Maar in dit geval hoop ik dat na een korte periode van gewenning, ook de meest kritische lezers meer kwaliteiten herkennen. Natuurlijk op voorwaarde dat de drukkerij niet hapert.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden