Nieuwe klus voor grootste hefschip ooit

pijpleiding | De Pioneering Spirit is attractie af nu het een megaklus in de Zwarte Zee gaat doen. Deze pijplijn is veelbesproken.

Het was niet de bedoeling dat het grootste hefschip ter wereld een toeristische attractie zou worden. Net zo min als het de bedoeling was dat het gevaarte - 382 meter lang, 124 meter breed - een thuishaven zou hebben.

Maar het afgelopen halfjaar was de Pioneering Spirit, het 2,6 miljard euro kostende pièce de résistance van het Nederlands-Zwitserse maritieme bedrijf Allseas wel degelijk een toeristentrekker. Week na week te bezichtigen in de Alexiahaven op de Tweede Maasvlakte.

Sinds de Pioneering Spirit in juli (vrijwel) werd afgebouwd, voerde het pas één commerciële klus uit. Op de Noordzee werd een olieplatform (Yme) van de bedrijven SBM Offshore en Talisman opgeruimd.

Daarna verwijderde het kapitale vaartuig nog een testplatform op de Noordzee. Allseas wilde nagaan of zijn geesteskind ook bij zwaar weer in staat was een olieplatform van zijn onderstel los te maken en vervolgens af te voeren. Dat bleek zo te zijn. Sindsdien lag het megavaartuig in de Alexiahaven, met zo'n 450 man personeel aan boord. Wachtend op de volgende klus: de ontmanteling van een oud platform van Shell komend voorjaar.

Maar na die klus is de Pioneering Spirit toeristenattractie-af. Onlangs kreeg Allseas de opdracht om een grote aardgaspijpleiding aan te leggen in de Zwarte Zee. Daarvoor zet het bedrijf van Edward Heerema zijn megavaartuig in.

Zwarte Zee

Naast het ontmantelen van olieplatforms op zee is de Pioneering Spirit ontworpen om pijpleidingen te leggen op de zeebodem. Het vaartuig beschikt over een 260 meter lange lasfabriek, waar pijpen van 24 meter lang aan elkaar kunnen worden gelast - en vervolgens worden afgezonken. Geen schip kan sneller pijpleidingen op zee aanleggen dan de Pioneering Spirit, claimt Allseas.

Het werk in de Zwarte Zee neemt ongeveer een jaar in beslag. Allseas heeft eindelijk een langlopend contract binnen voor zijn peperdure vaartuig. En wellicht komt er nog een bij. Het is de bedoeling dat er naast de leiding tussen de Russische badplaats Anapa (vlakbij het schiereiland de Krim) en de Turkse plaats Kiyikoy (nabij Istanbul) nog een tweede leiding komt. Allseas heeft al een optie op die klus.

De aardgasleiding wordt 900 kilometer lang. Niet eerder legde Allseas zo'n lange pijpleiding aan. Op de route varieert de diepte van de Zwarte Zee van 80 tot 2200 meter. Maar dat zijn niet de redenen waarom de leiding veelbesproken is.

Aanvankelijk zou er een aardgasleiding komen van Rusland naar Bulgarije - en dan verder Europa in. 'South Stream' was de leiding al gedoopt en het gedeelte over de bodem van de Zwarte Zee zou worden aangelegd door Allseas en het Italiaanse Saipem. 'South Stream' was onderdeel van een Russisch plan om bij de doorvoer van zijn gas minder afhankelijk te worden van buurland Oekraïne.

Rusland

Europese regels verbieden echter dat de eigenaar van de leiding - in dit geval de Russische aardgasgigant Gazprom - alleen eigen gas door de pijp laat lopen. Gazprom wilde geen gas van anderen toelaten, waarna er een streep ging door South Stream.

Rusland zocht zijn heil vervolgens bij Turkije. De landen sloten een overeenkomst: Rusland zou Turkije gas leveren dat via een nieuwe pijpleiding zou worden aangevoerd. Via een tweede pijpleiding zou er via Turkije gas naar Europa worden getransporteerd.

De deal leek af te ketsen toen Turkije vorig jaar een Russische straaljager neerschoot die het Turkse luchtruim had geschonden. Na SouthStream leek ook zijn opvolger 'Turkstream' of 'Turkish Stream' niet verder te komen dan het papier.

Nadat premier Erdogan zijn excuses had aangeboden voor het schietincident, haalden Rusland en Turkije hun banden weer aan. Met onder meer als gevolg dat Allseas nu alsnog een grote pijpleiding over de bodem van de Zwarte Zee kan aanleggen - al eindigt die leiding niet in Bulgarije maar zo'n 100 kilometer ten noorden van Istanbul.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden