Nieuwe kansen voor supermarkten C1000

De reorganisatie van supermarktconcern Schuitema is afgeblazen nu Ahold af wil van zijn aandelen. De toekomst van de Schuitema-dochter C1000 ziet er nu opeens heel anders uit.

Bert Roetert, topman bij supermarktconcern Schuitema, ging er vorige week nog vanuit dat hij deze week zijn personeel zou informeren over een aanstaande reorganisatie. Maar alle personeelsbijeenkomsten zijn uitgesteld nu Ahold af wil van zijn meerderheidsbelang.

„Door de ontwikkelingen van de afgelopen dagen zijn die bijeenkomsten niet nodig”, zegt de woordvoerster van Schuitema. „We moeten nu gewoon kijken wat er gaat gebeuren. Pas als de deal is afgerond, valt te zeggen hoe we verder moeten.”

Het voornemen van Ahold om zijn aandelen Schuitema (73 procent) te verkopen aan de Luxemburgse investeerder CVC Capital Partners biedt het concern opeens een nieuwe horizon. Net als de wens van Ahold om tenminste vijftig C1000-winkels over te nemen.

„Een mooie kans”, klonk het direct vanuit het Schuitema-hoofdkantoor in Amersfoort. Bijna twintig jaar lang moest Schuitema dulden dat Ahold ’inwoonde’. Het is de prijs die het winkelconcern in 1988 betaalde om af te komen van een opdringerige concurrent – Unigro, later opgegaan in Super de Boer – die in stilte een groot belang had opgebouwd in de beursgenoteerde nv. Een gedwongen huwelijk, dat nimmer tot bloei kwam. Van gezamenlijk inkopen, wat Albert Heijn én C1000 voordeel kon opleveren, is het bijvoorbeeld nooit gekomen, uit vrees dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit zo’n machtige kongsi zou afstraffen.

Desondanks groeide Schuitema jarenlang flink, vooral onder leiding van topman Jan Brouwer. Het concern werd na Albert Heijn de nummer twee van het land. Er werd zelfs gespeculeerd op een overname van Laurus (Super de Boer, Konmar, Edah). C1000 is een ijzersterke formule dankzij de 350 franchisenemers, zegt Laurens Sloot, retaildeskundige en universitair hoofddocent aan de Rijksuniversiteit Groningen. „Die zelfstandige ondernemers kennen hun verzorgingsgebied uitstekend; ze weten wat de klant wil.”

Maar de laatste jaren raakte het bedrijf achter op formules als Jumbo en Plus, die duidelijk meer profiteerden van de supermarktoorlog. Ook de onstuimige marktgroei van de laatste jaren ging deels aan Schuitema voorbij. Sloot: „Vergelijk Schuitema met een sprinter, die de honderd meter liep in 9,8 seconde. Die is nu ingehaald door anderen, die 9,6 klokten. Maar daarmee ben je niet opeens een slechte atleet.”

Juist nu Ahold zijn aandelen van de hand wil doen, zijn er legio kansen om de formule verder uit te bouwen, redeneert Sloot. C1000 kan zich nu oriënteren op nieuwe kansen. Samen voordelig inkopen met Plus bijvoorbeeld. Of, wie weet, een overname van Super de Boer. Want dat bedrijf is met een marktaandeel van nog geen 7 procent in ogen van deskundigen te klein om écht scherp in te kopen. En het wordt bovendien ook vanuit Amersfoort geleid door een oude bekende van Schuitema: Jan Brouwer. Sloot: „Wie weet gaan ze nog een kopje koffie samen drinken. Het wordt nog druk in Amersfoort.”Â

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden