Nieuwe Japanse rage, Yu-Gi-Oh, nadert Europa

De nieuwste Japanse rage onder kinderen slaat toe. Yu-Gi-Oh, de opvolger van Pokémon, beheerst het gezins- en schoolleven in Japan en inmiddels ook in de VS, schrijft de Amerikaanse krant The New York Times. Net als zijn voorganger gaat het om een multimediaproduct: tekenfilms, computer- en kaartspelletjes en andere vormen van speelgoed.

Yu-Gi-Oh, in de VS ook vertaald als Game King, is een wat moeilijkere versie van Pokémon. Het spel is gebaseerd op een stripverhaal over een wat verlegen jongen, Yu-Gi. Hij laat virtuele en over magische krachten beschikkende monsters met elkaar vechten. De speelkaarten tonen die beesten en de exotische wapens om ze te bestrijden.

Yu-Gi-Oh-producent Konami heeft in omzet Pokémon nu al ver achter zich gelaten. De speelkaarten kosten 4 dollar per doosje van 9 of 15 dollar voor een pakje van 50.

Volgens The New York Times zijn ouders over de nieuwste rage beter te spreken dan over de vorige. Het spel richt zich op kinderen tussen de 8 en 14 jaar oud en doet meer beroep op hun intellect dan Pokémon. De handel in die kaarten werd op scholen -ook in Nederland- vaak verboden.

Het is niet bekend wanneer Yu-Gi-Oh precies op de Nederlandse markt komt. Maar via internet zijn de computerspelletjes wel al beschikbaar. En per 1 november introduceert Konami zijn Yu-Gi-Oh-speelkaarten in Groot-Brittannië.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden