Nieuwe huismerksigaret van tankstations nog onbemind

Pomphouders proberen tabaksomzet veilig te stellen

In de tankshop van Total is van alles te koop. Koffie uit de automaat en vers gesmeerde broodjes. Ingevroren barbecuevlees, Staatsloten en tampons. Chiquita heeft er een eigen schap met bananen, 1 euro 25 per stuk. "Maar voor de omzet zijn sigaretten het belangrijkst", zegt Marcel de Rooij, manager van het tankstation aan de Leidse Lammenschansweg.

Als een van de eersten verkoopt hij sinds vorig weekeinde een nieuw, eigen merk sigaretten. De PS (Price Special) moet de tabaksomzet van de tankshops veilig stellen. Dat is nodig, want de pomphouders dreigen de dupe te worden van een heuse prijzenoorlog in sigarettenland.

Het klinkt gek, maar aan tankende automobilisten verdienen pomphouders niet veel. De hoge olieprijs leidt tot moordende concurrentie. Alleen onbemande tankstations zijn rendabel. Pompstations met personeel, zoals die van De Rooij in Leiden, moeten het vooral hebben van de tankshop. Bloemen, motorolie, kauwgum, sandwiches. En vooral sigaretten. Volgens belangenvereniging BETA brengt tabak soms wel 70 procent van de omzet in het laatje.

Maar ook de winstmarge op sigaretten staat nu onder druk. De tabaksindustrie weigert de prijs van sigaretten te verhogen, ondanks hogere accijnzen. Het resultaat is dat er voor winkeliers minder omzet overblijft. Vorige week kwamen de pomphouders met een antwoord: de PS. Een eigen sigaret, speciaal gemaakt in België. Met meer marge voor de pomphouders, en een dubbeltje goedkoper voor de klanten.

"Hij verkoopt best aardig, de eerste dagen", zegt de verkoopmedewerker bij Total in Leiden. "De eerste twee sloffen zijn al op." Volgens De Rooij zijn klanten niet zo merkentrouw. "Wij verkopen vooral veel aan leerlingen van het ROC hiernaast. Die letten niet op merk, maar roken gewoon iets wat goedkoop is."

Maar op dinsdagochtend wordt er in anderhalf uur tijd nog geen pakje van verkocht. Sigaretten lijken weliswaar het populairste product in de winkel, maar de PS is vooralsnog onbemind.

"Ik heb mijn eigen merk. Al kostte dat een tientje per pakje, dan zou ik ze nog blijven roken", zegt de een. "Als ik een ander merk rook, krijg ik hoofdpijn", zegt een ander. "Rokers zijn merkentrouw", meent een derde. Alleen automobilist Chris Brandt, die met een pakje L&M de winkel uitloopt, heeft de PS al eens geprobeerd. "Troep", oordeelt hij. "Het prikt te veel in je keel."

De enigen die een PS opsteken, zijn de meiden die verse broodjes smeren in de tankshop. "Hij is te roken", klinkt het zuinig. Manager Marcel de Rooij houdt het zelf liever bij Marlboro. Maar de PS geeft hij nog wel een kans. "Hij is er pas sinds zaterdag. De klanten moeten er nog aan wennen."

Peuken in cijfers
Van een pakje sigaretten van 5,20 gaat nu 2,96 aan accijns en 83 cent btw naar de schatkist. Van de 1,41 fabrieksprijs die overblijft krijgen de winkeliers een percentage. Tabaksproducenten als British American Tobacco (BAT) en Pall Mall die de prijs op hun pakjes sigaretten niet verhoogden, maar op 5 euro hielden, moeten dat verschil verrekenen in de fabrieksprijs. In plaats van 1,41 blijft er dan maar 1,21 over, waarvan de detailhandel een deel krijgt.

Een woordvoerder van BAT zegt dat de industrie ook ontevreden is over de situatie. "Wij willen graag praten over een andere manier waarop winkeliers hun omzet behouden. Maar aan hogere prijzen heeft niemand iets. Dat leidt alleen maar tot meer illegale handel."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden