Nieuwe hoofdredacteur NRC wil minder brave krant

Met de Vlaamse Peter Vandermeersch (49), krijgt NRC Handelsblad een bevlogen hoofdredacteur. Voor de huidige directeur/hoofdredacteur van De Standaard en Het Nieuwsblad is niets heilig. „Tabloid? Ochtendkrant? Ik sluit niets uit. Misschien gaan we wel een ronde krant maken.”

Volgens De Standaard was ’geen huisje zo heilig of Peter sleurde een sloophamer aan’. Dat belooft wat.

„Ik ben niet aangenomen om te slopen, maar er gaat wel wat veranderen. De krant moet meer rekening houden met de lezer. Na jullie verkiezingsuitslag opende NRC Handelsblad met een verhaal over India en Pakistan. Daar zakt mijn broek echt vanaf. ’Kijk ons eens iets anders doen dan de lezer verwacht’, is dan de gedachte. Dat moeten we niet meer willen.”

NRC-eigenaar Derk Sauer wil dat de focus minder op nieuws en meer op het ’waarom’ komt te liggen. Wat zegt u?

„Dat hebben ze in Denemarken geprobeerd met de krant Politiken. Alleen maar achtergrond en analyse. Dat werd een doodsaaie krant.

„Wij zouden meer moeten inzetten op eigen nieuws. Dat doen we nu ook, maar vaak verdwijnt het onder een te brave kop. Het mag wel wat minder braaf.”

Een beetje meer Volkskrant?

„Laat de Volkskrant maar af en toe de mist ingaan met primeurs. Wij willen geen scoops waar we maar half zeker van zijn. Wij blijven zorgvuldig. Het mag alleen wel wat spannender gebracht worden. Het NRC is een verzameling van de beste artikelen die samen de beste krant moeten vormen. Dat laatste gebeurt te weinig.”

Dat spannende, is dat niet meer het terrein van nrc.next geworden?

„Dat klopt. Daardoor is het Handelsblad, toch het hart van de organisatie, wat te weinig geëvolueerd. Men heeft lang gedacht: ’Zo, als we vernieuwing bij next parkeren, kunnen we bij het Handelsblad verder op de oude manier.”

U heeft veel aan De Standaard veranderd, zonder dat lezers wegliepen. Denkt u dat NRC-lezers net zo trouw zijn?

„Ik denk dat lezers niet zo afkerig van verandering zijn, zo lang je hen maar serieus behandelt.”

Wat heeft u voor het NRC in gedachten? Tabloid? Een ochtendeditie?

„Gisteren vroeg men aan mij op de redactie of er heilige huisjes zijn. Die zijn er voor mij niet, heb ik gezegd. Nee, ook het formaat is niet heilig. Misschien gaan we wel een ronde krant maken.”

U bent in 2007 door een vakblad uitgeroepen tot ’marketeer van het jaar’. Is de scheiding tussen commercie en journalistiek bij u nog wel heilig?

„Ik geloof in een WAT-relatie: Working Apart Together. De redactie is onafhankelijk, maar je moet de krant wel verkopen.

„Zo hebben we bij De Standaard eens 60.000 gratis Korans uitgedeeld omdat we een serie over de islam schreven. Dat werkte heel goed. Het beste voor een krant is dat die goed verkoopt. Dan kun je meer journalisten aannemen.”

Uw uitgever, Gert Ysebaert, noemt uw aanpak ’slaan en zalven’. U kunt ’zeer boos worden, maar mensen ook het gevoel geven op een wolk te leven’. Gaat dat in Nederland ook werken?

„Ik heb het hart op de tong. Men weet wat ze aan me hebben. Als ik dacht dat het niet zou werken, was ik er niet aan begonnen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden