Nieuwe Franse topman neemt zorgen KLM weg

air france-klm | 'Trust Together' is de veelzeggende titel van het toekomstplan van de luchtvaartgroep. Een Franse machtsgreep is niet ophanden, zo lijkt het.

De nieuwe Air France-KLM topman Jean-Marc Janaillac heeft een geruststellende boodschap voor Nederland. KLM behoudt haar volledige autonomie in een groep van twee maatschappijen.

Janaillac presenteerde gisteren het langverwachte toekomstplan 'Trust Together'. De titel is veelzeggend, want aan vertrouwen ontbrak het de laatste tijd. Zo dreigde afgelopen zomer een conflict over vluchten die de Fransen uit Amsterdam weg wilden halen. Daarna ging het gerucht dat Janaillac zich opmaakte voor een machtsgreep.

Allemaal niet waar, zo maakte Janaillac duidelijk in de Parijse voorstad Saint-Denis. "Wij houden vast aan het principe dat Air France-KLM één groep is die de belangen dient van twee airliners. Ik heb geen plannen om van Air France en KLM één bedrijf te maken."

Dat Janaillac overweegt zitting te nemen in de raad van commissarissen van KLM heeft meer een technische reden, aldus de Fransman. Sinds kort maakt hij deel uit van de raad van bestuur van Air France om meer greep te krijgen op de problematische Franse tak van het bedrijf. Voor 'de symbolische balans' leek het Janaillac logisch dat hij ook zou toetreden tot de raad van commissarissen van KLM.

De onrust die de aankondiging veroorzaakte, had Janaillac naar eigen zeggen niet verwacht. Hij wil de zaak nu afwachten.

Er is hoe dan ook weinig te vinden in Trust Together - de strategie tot 2020 - dat duidt op een komend Frans offensief. Het meest opmerkelijke onderdeel van het plan is een nieuwe maatschappij voor de lange afstand, een project dat voorlopig 'Boost' is gedoopt.

Het nieuwe merk wordt geen budgetmaatschappij, maar veel scheelt het ook niet. De kwaliteit moet vergelijkbaar zijn met wat bij Air France gebruikelijk is, maar de vliegtuigen hebben meer stoelen en dus minder beenruimte. De groei die het moet opleveren komt geheel ten goede aan de luchthaven Charles de Gaulle en Air France.

Over de verdeling van de activiteiten tussen Amsterdam en Parijs zijn, na de overname van KLM door Air France in 2004, vaste afspraken gemaakt.

Maar KLM - die voortvarend bezuinigde en beter presteert - trok de laatste tijd steeds meer werk naar zich toe, tot grote ergernis van de Franse piloten. De balans van 37 procent voor KLM en 63 procent voor Air France is verstoord geraakt.

De nieuwe maatschappij is niet bedoeld om het evenwicht te herstellen, bezweren Janaillac en KLM-bestuursvoorzitter Pieter Elbers. Volgens Elbers gaat de groei in Frankrijk niet ten koste van KLM.

"Wij groeiden al, het is juist heel belangrijk dat Air France dat ook gaat doen in het belang van de groep. Deze nieuwe maatschappij moet een vehikel worden om dat te realiseren", legde Elbers uit.

Janaillac wil snel handelen, maar of dat ook gaat lukken is de vraag. Hem wacht eerst nog een confrontatie met de Franse vakbonden. Voor het cabinepersoneel bij de nieuwe dochter heeft Air France minder goede arbeidsvoorwaarden in de aanbieding. De piloten, die op vrijwillige basis mee kunnen doen, zullen meer moeten vliegen. Tegen die laatste eis, harder werken, verzetten de piloten zich al maanden.

Er is ook kritiek op het concept van luchtvaartkenners. De maatschappij zou met tien, weliswaar nieuwe toestellen weinig kunnen uitrichten tegen het geweld van de 'woestijncarriers' als Emirates en Etihad.

Ook de onduidelijke positionering ergens in het midden van de markt leidt tot sceptische reacties. Volgens sommige analisten verenigt het nieuwe merk 'het slechtste van twee werelden'.

Met Trust Together presenteerde Janaillac ook de cijfers van een slecht derde kwartaal. KLM deed het wederom beter dan Air France, maar de omzet van de groep als geheel daalde met 5,1 procent tot 6,94 miljard. Ook de winstgevendheid nam af. Oorzaken zijn de harde concurrentie en de terreurgolf in Frankrijk, waardoor vooral toeristen uit Azië minder naar Parijs gaan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden