nieuwe fictie

„Baricco’s romans en verhalen worden verguisd door gezaghebbende literaire critici, maar zijn zeer populair bij lezeressen en lezers (in die volgorde)”, schreef Trouw over Baricco. Ook de heldere, compacte roman ’Emmaüs’ is geschikt voor een groot publiek. Het vertelt van vier onzekere, katholieke jongens die samen verliefd zijn op een jongensachtig, mager meisje, Andre. Dat het meisje zwanger raakt, is niet helemaal de bedoeling.

Audeguy is een veelzijdig man. Ging zijn debuutroman over wolken, de opvolger was ’een heerlijke roman over de frivole broer van Rousseau’ (aldus Trouw). Nu neemt de Franse schrijver ons mee naar Afrika, waar hoofdpersoon Pierre zijn Keniaanse vader wil begraven. Die reis mondt uit in een poëtisch beschreven, maar ook kritisch portret van het Afrika van nu, waar de Europeanen nog een stevige vinger in de pap hebben. Zoals de Nederlandse tuinders die er neerstrijken, over wie Audeguy schrijft: „De bloemen krijgen meer te drinken dan de mensen.”

In China schijnt deze satirische, levendige roman over het vermolmde Chinese keizerrijk al zo’n honderd jaar immens populair te zijn (niet bij het communistisch regime). Het boek verscheen al in meerdere talen, en nu voor het eerst in het Nederlands. Hoofdpersoon is een rondreizend arts annex detective, die anno 1900 allerlei onrecht probeert te bestrijden, zoals dat zich manifesteert bij prostituees, arme sloebers en een corrupte ambtenarij.

Campbells debuut ’De logica van het moorden’ werd in Nederland een hit. Het zat goed in elkaar en stelde spannende vragen over psychotherapie en de machtswellust van therapeut én cliënt. „Een typisch leesclubboek”, oordeelde Hanna de Heus. De opvolger, over een schade-expert die de emotionele schade in haar eigen leven niet durft te taxeren, staat helaas vol clichématige formuleringen, zoals ’een verhaal waar de emotie van het echte leven aan ten grondslag ligt’.

„Over keuzes valt te twisten, maar niet over de houdbaarheid van de hier gepresenteerde literaire werken”, zo begint docent/recensent Van Kempen dit nuttige boek. Want waarom zou je als leesclub ’De vliegeraar’ lezen als je ook kunt kiezen voor ’Madame Bovary’ of ’De tijgerkat’, voor ’Het proces’ of ’Hamlet’, voor ’Lolita’ of Dante’s Goddelijke Komedie? Het punt is dat zulke klassiekers soms afschrikken. Met inleidingen over boek en auteur en suggesties voor vragen en discussiepunten hoopt de auteur leesclubs te verleiden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden