nieuwe fictie

Boyd, bekend van vaardige en geslaagde romans als ’Rusteloos’, maakt hier een uitstapje naar de thriller. Een Amerikaanse klimatoloog die thuis problemen heeft treft op een uitstapje naar Londen een lijk aan, waar hij zich, dom genoeg, mee bemoeit. Gevolg is dat hij alles verliest: zijn status, zijn baan, zijn huis. Hoe komt hij hier uit? Het boek viel vooral goed bij critici die niet meer verwachtten dan een smeuïge thriller.

Het onderwerp is interessant: een melancholieke docent in Chicago vraagt zich af hoe zijn Algerijnse studente, die veel ellende heeft meegemaakt, zo veerkrachtig is gebleven. Is geluk iets genetisch? De pers reageerde echter lauw. Ondanks de knappe opbouw en Powers’ evidente vakmanschap laat deze roman als geheel je toch tamelijk koud, schreef de Neue Zürcher Zeitung Met ’De echomaker’ won de productieve Powers de National Book Award.

In 1990, na de dood van Italiaanse romancier Moravia (ook de auteur van ’De conformist’), werd in zijn nalatenschap deze onaffe roman gevonden, die nog uit drie verschillende versies bestaat. Via het verhaal van een communist die een rijke vriend probeert te winnen voor de partij, waarbij hij zelfs zijn vriendin aanbiedt, stelt Moravia de vraag hoe ideologie kan inwerken op het persoonlijk leven.

Keuze uit de essays, herinneringen, portretten en gedichten die deze Engelse schrijver in de loop der jaren maakte. Zo gaat hij een vis kopen met Kazuo Ishiguro („Het is misschien niet heel bekend dat Ish een heel muzikale kant heeft.”), vissen met Ted Hughes, en schrijft hij over zijn voorbeeld Isaac Babel en over Salman Rushdie: „Hij is niets minder dan een levenskracht, een intense bundelig van energie.”

De Zuid-Afrikaanse schrijfster (van onder meer ’Agaat’) liet zich voor deze drie verhalen inspireren door Coetzee’s ’Elizabeth Costello’. Dat wil zeggen: ze onderzoekt wat fictie betekent en kan betekenen, in het bijzonder in Zuid-Afrika.

Ze is minder bekend dan Singer of Malamud; toch geldt Cynthia Ozick (1928) als één van de beste Joods-Amerikaanse vertellers van de oudere generatie. In deze vier verhalen over bedrog en zelfbedrog schildert ze onder meer een New Yorkse acteur die nooit de rollen krijgt waar hij meent recht op te hebben.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden