nieuwe fictie

Stevo Akkerman: Donderdagmiddagdochter. Nieuw Amsterdam, Amsterdam. 160 blz. euro 16,95

Boek van Trouw-redacteur Stevo Akkerman over hoe de dood zijn gezin bezocht. Zes weken voor de uitgerekende datum horen zijn vrouw en hij dat hun derde kindje niet levensvatbaar zal zijn omdat ze geen nieren bezit. Evy Elise sterft vijf kwartier nadat ze ter wereld is gekomen. Haar moeder zoekt heil in een pinkstergemeente, haar vader moet daar juist niets van hebben, worstelt sowieso met het geloof der vaderen waarin hij opgroeide. De oerversie van dit buitengewoon aangrijpende relaas verscheen in september 2007 in Letter & Geest.

Peter Drehmans: De man die brak. Marmer, Baarn. 122 blz. euro 18,95

Drehmans werkte lange tijd als recensent, maar heeft ook acht romans en twee dichtbundels op zijn naam staan. Zijn vorige roman werd door Rob Schouten getypeerd als vlot, virtuoos, maar weinig urgent. De nieuwe Drehmans wordt door de uitgever gepresenteerd als een 'aangrijpend' verhaal van verwarde taxichauffeur in een verwarde wereld, maar ook dit keer is de toon eerder vrolijk dan verontrust. Drehmans is trouwens wel érg ingenomen met zijn eigen metaforen: "Elk stoplicht, elke hobbel, elke scherpe bocht is een syncope: ze veranderen het ritme van de taxi; morrelen aan de maatindeling van mijn atonale gedachten."

Britta Böhler: De beslissing. Cossee, Amsterdam; 175 blz. euro 18,95

Britta Böhler, dat is toch een bekende advocate? Inderdaad, maar ook advocaten voelen soms de behoefte een roman te schrijven. Böhler put daartoe uit de veelbesproken relatie tussen de Duitse schrijver Thomas Mann en zijn geëngageerdere zoon en dochter Klaus en Erika Mann. Eenmaal voor Hitler naar Zwitserland gevlucht, voelt vader Thomas zich alsnog geroepen zich publiekelijk uit te spreken tegen het nazisme. Maar van harte gaat het niet. Britta Böhler doet geen poging tot literaire subtiliteiten, maar haar helder geschreven debuutroman snijdt een interessant thema aan en zet de aarzelende schrijver toch knap neer.

Edgar Hilsenrath: Fuck America. Bronsky's bekentenis. Vert. Elly Schippers. Anthos, Amsterdam; 147 blz. euro 20,95

Hilsenrath (1926), een Duits-Joodse auteur van onconventionele Holocaust-romans, kreeg ook voor zijn immigratieroman 'Fuck America' in 1981 heel wat aandacht. Maar niet elk boek dat ooit opzien baarde, doorstaat de decennia, zoals een Duitse criticus in 2004 opmerkte. En inderdaad, Hilsenraths vlakke satire op vlak bureaucratisch taalgebruik komt nu saai en gemaakt over: "'Ik heb toch iets voor je, Bronsky'/ 'Wat heb je?'/ 'Precies het goede baantje voor jou'/ 'Precies het goede baantje?/ 'Ja'''.

Daniel Pennac: Lijfboek. (Journal d'un corps) Vert. Kiki Coumans en Tatjana Daan. Arbeiderspers, Amsterdam; 351 blz. euro 21,95

De populaire Franse auteur voert hier een verteller op die van tiener tot hoogbejaarde een dagboek bijhoudt over de fysieke kant van het leven: over nat gras, de eerste stijve, poepen, kou, hitte en (als bejaarde) 'een geweldadige ontmoeting met een lantaarnpaal'. Mooi idee, maar de uitwerking is niet altijd zo zintuiglijk en beeldend als je hoopt, daarvoor schiet Pennacs schrijverschap toch tekort.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden