nieuwe fictie

De tweede roman van De Moor begint als een fijne film: jong meisje arriveert op een afgelegen landgoed waar een barse maître – oude makker van haar vader – haar schermkunst zal verfijnen. Dat landgoed ligt in Duitsland, en het is 1936. „Vijf nachten had ik op het Raeren doorgebracht. Ik werd al getutoyeerd, mijn leven lag volledig in de handen van de maître.” Om haar debuutroman ’De overtreder’ (2007) werd De Moor alom geprezen.

Derde roman van een jonge schrijver (1975) die zich verre houdt van het autobiografische. Ditmaal is de hoofdpersoon een Nederlander die tijdens de Tweede Wereldoorlog vecht aan de zijde van de nazi’s. Hij komt in een Texaans krijgsgevangenkamp terecht. Decennia later keert hij terug.

Opvallend vaardig geschreven debuutroman. Veelbelovende, maar gefnuikte wetenschapper van Joodse komaf verliest zijn moeder met wie hij een uiterst gecompliceerde relatie onderhield.

’Eindelijk de nieuwe roman van Herman Brusselmans!’, meldt de uitgever op de cover. Grapje uiteraard: het aantal titels van de Vlaamse schrijver overschrijdt de vijftig met gemak. In ’Trager dan snelheid’ figureert een oude bekende uit Brusselmans’ werken: Louis Tinner. Hij wil dichter worden, jawel. „Een schrijver moet afzien, besloot hij. Hugo Claus, om maar iemand te noemen, heeft nooit afgezien, en vandaar zijn pijnloze oeuvre.”

Bonnie is ervan overtuigd dat ze kan zweven, als een duif. Haar ouders maken zich zorgen, alleen haar vriendin Ine neemt haar serieus. Dit meisjesboekachtige gegeven draagt de nieuwe roman van Esther Gerritsen. Over ’De kleine miezerige god’ uit 2008 schreef Trouw-recensent Bas Belleman dat de auteur was uitgegroeid ’tot een van de betere jonge romanciers’.

Het wemelt van de personages in deze debuutroman, en niet alleen compleet gefingeerde. Ook David Bowie, Jim Morrison, Andy Warhol geven acte de présence. De auteur verkeerde tot haar dertigste in de Britse popscene.

F. Starik, sinds kort stadsdichter van Amsterdam, verzamelt in dit bundeltje enkele eerder verschenen verhalen en beschouwingen. Over de kappersangst van een puberzoon, de drukbezochte begrafenis van Simon Vinkenoog, het bezoek van een moeder. Haar stopwoordje is ’inderdaad’. En inderdaad.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden