Nieuwe Duitse tolwet is discriminatie, oordeelt het Europese Hof van Justitie

Een Duitse tolbrug in de buurt van Icking. Beeld EPA

De nieuwe Duitse wet die tolheffing regelt, is discriminerend. Dat is het oordeel van het Europese Hof van Justitie.

Duitsland had het zo mooi bedacht. Een ingenieuze regeling die alle weggebruikers laat betalen aan nieuwe infrastructuur en het onderhoud ervan. Door middel van tolheffingen op alle snelwegen en het verplichten van een betaald vignet als een automobilist weleens de autobahn op wil. Voordeel voor in Duitsland geregistreerde auto’s was echter dat met de opbrengsten van deze regeling de wegenbelasting zou worden verlaagd. 

Oostenrijk beschuldigde Duitsland van discriminatie, de voordelen voor Duitse automobilisten zouden te groot zijn en het vrije verkeer van mensen en goederen werd niet gerespecteerd. Het Europese Hof van Justitie in Luxemburg geeft Oostenrijk hierin gelijk. Volgens de hoeders van het Europese recht is de nieuwe wet juist in strijd met de EU-wetten en is het indirecte discriminatie op basis van nationaliteit.

Beieren

De Duitsers kunnen dus terug naar de schrijftafel. Maar dat gaat geen obstakel voor ze vormen vermoedt Europees parlementslid voor het CDA Wim van de Camp. “In Duitsland zijn ze extreem gemotiveerd om de nieuwe tolwet erdoorheen te krijgen.”

Dat heeft volgens Van de Camp vooral te maken met de milieubeweging. De groene partijen hebben flink aan macht en invloed gewonnen in Berlijn. Een groene agenda is het ­gevolg. “Waarschijnlijk gaan de Duitsers het vonnis bekijken en komen ze met een aangepast wetsvoorstel, waarin milieuvriendelijke aspecten de boventoon voeren.”

Het milieuvriendelijke aspect van de wet zit hem vooral in het feit dat in Duitsland geregistreerde auto’s, die relatief milieuvriendelijk zijn, minder wegenbelasting hoeven te betalen. Dat is een van de voorbeelden van discriminatie die Oostenrijk aankaart. De regeling geldt immers niet voor in het buitenland geregistreerde auto’s.

Milieu

“Het idee van een nieuwe tolwet speelt al zo’n vier jaar in Duitsland en komt voornamelijk uit de regio Beieren’’, zegt Van de Camp. “Hier was men klaar met alle toeristenauto’s en vrachtwagens op de snelwegen. vond Men vond het tijd dat zij hiervoor gingen betalen.”

Deze beweegredenen maken straks waarschijnlijk plaats voor milieu­bewuste, denkt Van de Camp. “Als politieke dossiers lang duren hebben ze nog weleens de neiging van kleur te veranderen. En behandeling van dit dossier kan best nog eens zo’n tien jaar gaan duren. Bovendien zijn ze in Brussel bezig met een Europees tolsysteem. Dat zou dan voor alle landen gelden. Zoiets zien zij natuurlijk veel liever.”

Lees ook: 

Het generatieconflict dat Duitsland in zijn greep houdt

In de Duitse politiek woedt een generatieconflict. De clash: aan de ene kant tientallen YouTubers, die zich opwerpen als stem van de jongeren. Aan de andere kant de regerende politieke partijen, met name de christen-democraten van de CDU/CSU, van bondskanselier Angela Merkel.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden