Nieuwe drankjes: 'Je kunt er om lachen, maar het verkoopt'

Van onze redactie economie AMSTERDAM - In Duitsland en Nederland: een nieuw soort kaas. In de Verenigde Staten: een geheel vetvrij ijs. In de Benelux: kant-en-klare cocktails met vruchtensap en sterke drank. Slechts enkele voorbeelden van het lijstje met nieuwe produkten die BolsWessanen vorig jaar op de markt bracht.

Topman A. Zondervan wilde gisteren met het opsommen ervan duidelijk maken dat niet alleen het aanboren van nieuwe geografische gebieden betere resultaten moet brengen. Ook het ontwikkelen en introduceren van nieuwe produkten moet aan het herstel bijdragen.

De introductie van Landana kaas op de Duitse en Nederlandse markt heeft vooralsnog slechts geld gekost, maar moet volgend jaar geld gaan opleveren. Na Leerdammer hoopt het bedrijf zo een nieuwe 'hit' op de kaasmarkt te krijgen, aldus de topman.

Het vetvrije ijs waar BolsWessanen vorig jaar in de VS mee is gekomen, is vooral een reactie op een nieuwe regel. Tot vorig jaar mocht ijs, dat minder dan 10 procent botervet bevatte, geen 'ice-cream' genoemd worden. “Dat was een van de redenen voor het grote succes van frozen yoghurt,” zei Zondervan. Vorig jaar werd dat voorschrift afgeschaft en werd tevens de etikettering van onder andere vet verplicht. De afzet van frozen yoghurt begon daardoor te dalen. Want in yoghurtijs zitten ook toevoegingen die vet bevatten.

Vandaar dat het dochterbedrijf Kemps in de VS, martkleider op het gebied van juist yoghurt-ijs, met een vetvrij ijs is gekomen: 'Kemps to your health'. Onder deze naam zullen ook andere vetvrije zuivelprodukten op de markt gebracht worden.

En tenslotte noemde hij de nieuwste drankjes van Bols, die deze maand de Nederlandse markt zijn opgegaan: Jus d'orange met pisang ambon, jonge bols met cola, coebergh met jus d'orange en parade vieux met cola. Zondervan: “Tsja, je kunt erom lachen, maar het verkoopt.” Of de nieuwigheden de winst van BolsWessanen ook echt zullen vergroten, zal op zijn vroegst volgend jaar blijken, zo voegt hij daar aan toe.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden