Nieuwe dirigent Collon geeft Residentie Orkest 'boost'

De jonge Brit Nicholas Collon.Beeld Benjamin Ealovega

De combinatie van een nieuwe, jonge en frisse dirigent en het bespelen van een andere (tijdelijke) zaal heeft het Residentie Orkest een opmerkelijke 'boost' gegeven. 

Want de afgelopen zomer aangetreden, 34 lentes jonge Engelsman Nicholas Collon bleek vrijdagavond in staat het orkest tot een technisch en muzikaal niveau op te heffen, zoals dat in jaren niet te horen was. En het Zuiderstrandtheater, een noodgebouw sinds de Dr. Anton Philipszaal is gereduceerd tot een kale zandvlakte, heeft een glasheldere akoestiek waarin alle nuances te horen zijn.

Het lager op het podium gesitueerde strijkorkest legt een warm klanktapijt neer en de op verhogingen zittende blazers en slagwerkers komen daar prachtig doorheen: en wat een kwaliteit legden vooral het hout en het koper vrijdag aan de dag!

Het Zuiderstrandtheater ligt in de grootst mogelijke uithoek van Den Haag, op warme zomeravonden ongetwijfeld een droomplek met het strand als achtertuin, maar op mislukte lentedagen zoals vrijdag een winderige en sfeerloze locatie. Toch weet het Haagse publiek deze zaal beter te vinden dan wijlen de hartje centrum gelegen en destijds vaak slecht bezochte Philipszaal: het concert was uitverkocht.

Het gaaf gespeelde openingsstuk, Pauls Dukas' 'L'apprenti sorcier' (Tovenaarsleerling), bleek meer dan een opmaat voor het aantrekkelijke programma, waarin Ravels Pianoconcert voor de linkerhand een eerste hoogtepunt was. Solist Arthur Jussen vertolkte het met veel kracht en allure.

Deze jonge pianist is vooral bekend door het duo dat hij sinds zijn prille jeugd met zijn oudere broer Lucas vormt. Vrijdag was dat vierhandige duo tot een kwart gereduceerd, want Arthur kon in Ravel alleen zijn linkerhand gebruiken, maar dat klonk niettemin imponerend. Een uitvoering die iets minder op soliditeit en meer op fantasie gericht is, zou mijn voorkeur hebben, maar vermoedelijk zullen dirigent en solist hier bij vervolguitvoeringen wel naartoe groeien.

De vuurvogel

Dat Collon ruimschoots over fantasie en magie beschikt en deze kan overdragen op het orkest, liet hij na de pauze horen in een ambitieus project: Igor Stravinsky's ballet 'De vuurvogel' niet zoals gebruikelijk verkort in suite-vorm, maar integraal uitvoeren. Hij deed dit overweldigend, spetterend maar ook met veel innerlijke beschaving. Zoals deze vlotte Engelsman muzikantesk, speels boetserend - alles behalve narcistisch - dirigeerde, deed hij, met zijn lange krullen, denken aan de jonge Sir Simon Rattle, zoals die vele jaren geleden het Rotterdams Philharmonisch Orkest naar een hoger artistiek niveau tilde. Het Residentieorkest en zijn publiek mogen blij zijn met deze aanwinst!

Klassiek
Residentie Orkest
****

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden