Nieuwe controles op Schiphol

Reportage | Naar lavendel riekend beveiligingsgebied moet aanvoelen als hotellobby

Vakantiegangers op Schiphol staan na vannacht nog maximaal tien minuten in de rij voor de veiligheidscontrole en hoeven hun riem niet meer uit de broek te halen. Vóór de complexe verbouwing die twee jaar duurde, gaven passagiers voor niet-Schengenlanden hun tassen af bij de incheckbalie, gingen zij door de paspoortcontrole en moesten zij bij het instappen weer in de rij voor een veiligheidscontrole aan de gate. Zij moesten in afgesloten wachtruimtes - een soort aquaria - aan de gate wachten tot alle reizigers van de vlucht waren doorgelicht.

Nu gaan alle passagiers direct na het inchecken door de controle in een van de drie centrale beveiligingsgebieden. Daarna mogen zij rondhangen in één van de drie lounges met taxfreewinkels en restaurants, totdat de maatschappij wil dat zij boarden.

Elke vertrekhal krijgt zo'n gebied, en er zijn er twee voor overstappers. Van de 55 miljoen passagiers die Schiphol in 2014 verwerkte, stapte veertig procent er over op een andere vlucht. Als die passagiers nog niet zijn gecontroleerd volgens EU-normen, dan leidt de luchthaven hen via een extra verdieping op drie van de pieren naar één van de twee beveiligingsgebieden voor overstappers. Zestig procent van hen is in het land van opstijgen al voldoende gecheckt. Zij mogen via een andere laag van de pier direct naar de lounge lopen, zonder extra controle.

De controlegebieden in vertrekhal 2 en 3, waar bouwvakkers nog met hout slepen voor de afwerking van de wanden, bevinden zich op nieuwe tussenetages. De gebieden zijn ruimer, zodat de rij sneller oplost. Schiphol belooft dat het over drie jaar nog sneller gaat. Dan moet de apparatuur zo geavanceerd zijn dat laptops en flesjes in de tas kunnen blijven.

Ook de detectiepoortjes behoren vanaf morgen tot het verleden. Reizigers lopen straks door een scanner. Daarop kunnen beveiligers als het ware door de kleren heen kijken en zien of reizigers iets op hun lichaam dragen dat daar niet hoort. Fouilleren is bijna niet meer nodig.

De zones zijn licht, hebben geluiddempende houten plafonds. Een lavendelgeur moet passagiers verder op hun gemak stellen. "De controlepunten moeten aanvoelen als een hotellobby", zegt Schiphol-woordvoerder Jeroen Bos.

Door grotere vliegtuigen en strengere regels voor het checken van passagiers werden de wachtruimtes bij de gates te klein. Schiphol besloot daarom tot de verbouwing, die circa 400 miljoen euro heeft gekost. Voor de centrale beveiligingspunten is het luchthavengebouw met 45.000 vierkante meter uitgebreid. Vannacht kammen beveiligers alle niet-Schengenlounges uit op spullen die onder het nieuwe beveiligingsregime verboden zijn.

undefined

KLM-garanties geschrapt

Van de staatsgaranties die Nederland in 2003 kreeg bij de fusie tussen Air France en KLM, blijkt na de verlenging van de contracten in 2010 niet veel meer over. De vrees bestaat dat Air France-KLM de KLM-vluchten van Schiphol overhevelt naar Parijs of zelfs schrapt. Dat schrijft de Volkskrant op basis van contracten uit 2003 en documenten uit 2010. Toen KLM en Air France fuseerden, bedong de overheid een pakket garanties om banen op en rond Schiphol veilig te stellen en Nederland bereikbaar te houden vanuit de lucht. Bij verlenging van de overeenkomst in 2010 werd zowel gelijkwaardige groei voor Schiphol en Charles de Gaulle, als het feit dat KLM mag blijven vliegen op 42 sleutelbestemmingen, geschrapt als geformuleerd doel, zo blijkt nu pas.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden