Nieuwe campagne tegen polarisatie

Multiculti kan wel eens 'interculti' gaan heten. Europa heeft dit jaar namelijk uitgeroepen tot jaar van de interculturele dialoog.

Het Nederlandse initiatief Kosmopolis dat uit het Europese jaar voortkomt, is met vallen en opstaan tot stand gekomen. Het blijkt dat het niet eenvoudig is om mensen nader tot elkaar te brengen in deze gepolariseerde tijd.

„Ja, ja, ik weet het. Voor ik het woord ’intercultureel’ heb kunnen uitspreken, is de helft van mijn toehoorders al weg", geeft Rachida Azough, voorzitter van Kosmopolis, toe. „De term wordt gebruikt voor heel Europa, maar daar moet je in Nederland, waar het debat sinds de moord op Pim Fortuyn al zo oververhit is, niet mee aankomen. Ik word er ook een beetje wee van. Wij gebruiken ’m zo min mogelijk."

Kosmopolis moet het door Europa uitgeroepen jaar van de interculturele dialoog voor Nederland gaan vormgeven. Het door Kosmopolis bedachte motto is Together Forever. De campagne bestaat uit een serie journalistieke foto¿s van hoe mensen samenleven maar ook botsen. Morgen komen twee ministers (Plasterk, Vogelaar) en een staatssecretaris (Timmermans) opdraven voor de aftrap van het Europese jaar in Den Haag, om door jonge journalisten kritisch te worden bevraagd.

Vooralsnog is Together Forever vooral een visie, die het komende jaar moet worden ingevuld. „De laatste jaren wordt er vooral gepraat over mensen alsof ze er niet zijn. Alsof ze weer weggaan. Maar dat is helemaal niet zo. Vandaar: je kunt het leuk vinden of niet maar het is ’Together Forever’. Dat drukken wij uit in de foto's ."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden