Nieuwe campagne McDonald's schiet velen in verkeerde keelgat

null Beeld afp
Beeld afp

Kort na de aanslag op Charlie Hebdo komt McDonald's met een opmerkelijke nieuwe campagne. In de reclame is geen hamburger of kroket te zien, maar een reeks McDonald's borden langs Amerikaanse wegen. Onder die borden hangen teksten als 'We remember 9/11' en 'Boston strong', verwijzingen naar nationale rampen. Op Twitter wordt veelvuldig gereageerd op de omstreden commercial.

Is de timing toeval of een malafide marketingtruc? Die vraag dringt zich op bij de nieuwe campagne 'Signs' van de fastfoodketen die dit weekend in de Verenigde Staten werd gelanceerd. Nadat de reclame voor het eerst te zien was tijdens een reclameblok in de uitreiking van de Golden Globes stroomden de reacties op sociale media binnen.

"Wat doet McDonald's nu? Bieden ze ook Charlie Hebdo Happy Meals aan ofzo?" reageert een verbijsterde Twitteraar. Hoewel McDonald's niet verwijst naar de aanslag die vorige week plaatsvond in Parijs, schiet de verwijzing naar nationale rampen veel mensen in het verkeerde keelgat. Het bedrijf krijgt de kritiek dat het eerst de hand in eigen boezem moet steken alvorens een opwekkende boodschap naar buiten te brengen.

'Giftig voedsel'
"Is dit een grap? Mensen krijgen kanker en diabetes van het eten van McDonald's-eten", luidt een van de reacties. Een ander doet het bedrijf een paar alternatieve reclameteksten aan de hand, zoals 'we geloven in eerlijke lonen' en 'we verkopen geen giftig voedsel'.

De reclame is onderdeel van een nieuwe campagne waarin McDonald's het woord 'loving' in het bekende adagium 'I'm Lovin' It' wil benadrukken en zijn naam wil verbinden aan die positieve emotie. Onder de reclame zingt een kinderkoor de tekst: 'If you're lost and alone, or you're sinking like a stone, carry on.'

Volgens de Amerikaanse merkexpert Laura Ries trekt de reclame zoveel aandacht omdat McDonald's normaal gesproken adverteert met beelden van eten. Volgens haar wil het bedrijf met de nieuwe campagne juist de aandacht vestigen op het 'iconische beeld' van de gele bogen. "Die heeft iedereen van jongs af aan langs de weg gezien", aldus Ries.

Concurrentie
McDonald's heeft de laatste jaren moeite om het hoofd boven water te houden. De keten heeft veel last van het feit dat consumenten gezonder en bewuster willen eten. Daarbij ondervindt het bedrijf vooral concurrentie van ketens in het 'fast casual' segment, waarin bedrijven een snelle service combineren met gezond eten. Afgelopen november kende het bedrijf de grootste omzetdaling in tien jaar tijd. Het is de vraag of McDonald's het tij met deze campagne weet te keren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden