Nieuwe Brideshead kan niet echt meer verrassen

Regie: Julian Jarrold. Met Matthew Goode, Hayley Atwell, Emma Thompson, Ben Whishaw. In 29 bioscopen.

Iedereen die in de jaren tachtig televisie keek herinnert zich ’Brideshead Revisited’, de gelauwerde, melancholische serie over de teloorgang van de Britse aristocratie tijdens het interbellum van de vorige eeuw. Nu is er een film naar hetzelfde boek van Evelyn Waugh. Voor wie de Brideshead grandeur opnieuw wil beleven, voor een jongere generatie die de serie niet kent of voor*Ja, voor wie is deze film eigenlijk bedoeld?

Charles Ryder (Matthew Goode) is een jongen van gewone komaf die halverwege de jaren twintig als Oxford student bedwelmd raakt door zijn vriendschap met de flamboyante blauwbloed Sebastian Flyte (Ben Whishaw). Natuurlijk is Charles sprakeloos wanneer hij de eerste keer mee gaat naar het immense landhuis Brideshead met museale afmetingen (Castle Howard, dat ook in de serie dienst deed) dat Sebastian achteloos ’thuis’ noemt. Natuurlijk appelleert het opulente interieur aan zijn eigen artistieke ambities.

En wie zou lunches met champagne en picknicks met een bodemloze wijnvoorraad kunnen weerstaan? Maar de genegenheid die Charles voelt voor de getroubleerde Sebastian en diens niet minder gecompliceerde zus Julia (Hayley Atwell) gaat verder dan alleen dat ’wauw’-gevoel.

Twee decennia bestrijkt de film, een tijdperk van sociale en politieke omwentelingen, van democratisering, economische crisis, opkomend fascisme. Van die buitenwereld merk je in ’Brideshead Revisited’ vrijwel niets, al wordt het verhaal als één grote flashback verteld door Charles die tijdens de Tweede Wereldoorlog terugkeert naar het landgoed waaraan hij zulke cruciale herinneringen heeft.

De makers laten de jongensvriendschap met licht homo-erotische ondertoon snel opbloeien en richten vervolgens het vizier op de moeizame romance tussen Charles en Julia. Die wordt ernstig bemoeilijkt door de Brideshead matriarch, de devoot katholieke Lady Marchmain (Emma Thompson in een mooie stuurse rol) die grotere bezwaren heeft tegen Charles’ atheïsme dan zijn burgerlijke afkomst. Die verschillende visies op religie leveren een hoop ellende op, al word je daar als hedendaagse kijker emotioneel nauwelijks bij betrokken, laat staan dat je een actuele relevantie kunt ontdekken. Gaat dit over fundamentalisme, de onontkoombaarheid van je afkomst?

’Brideshead Revisited’ is geen film van uitspraken of een duidelijke visie. Het is eerder een degelijke, visueel aantrekkelijke literatuurverfilming met aardige acteurs in nogal vage rollen. Principieel of niet, Charles is bovenal een non-descripte figuur, Sebastian is een masochistische jongen die snel uit beeld verdwijnt en Julia doet mysterieus maar verrast geen moment. Hun wederwaardigheden blijven zo ver op afstand dat je je kunt afvragen of ze een nieuw bezoek aan Brideshead waard zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden