nieuwe boeken

Aan de hand van de Tien Geboden schetst de Napolitaan in deze verhalen een beeld van een straat ’waar de kleine camorra zich genesteld heeft’, aldus de Italiaanse krant La Repubblica. Een subtiel verteller is de Napolitaan niet, noch qua stijl, noch qua ideeën. Zo begint ’Gij zult niet doden’ voorspelbaar met een vader die door zijn gamende zoon wordt opgejut nog wat tanks in lichterlaaie te zetten. Dan komt moeder binnen: ’Hier is je koffie’, zei Rosario, er zit al suiker in.’’Zet maar op tafel’, zei ik, ’ik moet er eerst nog wat te grazen nemen.’

Subtieler is deze nieuwe roman van de Sardeense schrijfster die in Trouw al meermaals werd geprezen. De vertelster is nog een kind. Vanuit dat perspectief vertelt het van lelijk eendje tot zwaan opgroeiende meisje over haar moeder, vader, broer en tante. „De tuin van mamma is eigenlijk geen tuin, maar een zonneterras op het dak van onze flat.” Zoals vaker bij Milena Agus is het leven hard, en vindt de vertelster troost bij de boeken.

„Pas halverwege de eeuw groeide het besef / overgeleverd te zijn aan de willekeur / van hemellichamen die van alle zijden / de aarde aantrokken of met inslag dreigden (...)” Zo begint de vijfde bundel van Han van der Vegt: verhalende poëzie die grote thema’s ter hand neemt.

Britse schrijver/pottenbakker Edmund de Waal erfde een verzameling netsukes, kleine figuurtjes die Japanners gebruiken om dingen aan de kimono te knopen. Hij zocht de weg terug naar het moment dat deze kostbare kunstvoorwerpen in het bezit van zijn familie kwam. Het resultaat is de levensgeschiedenis van zijn familie, inclusief de gevangenneming door nazi’s.

Vijftien jaar lang regisseerde Schouten het succesvolle programma ’Zomergasten’. Hij vertelt over de keuze van de gasten en de fragmenten, beschrijft een uitzenddag en komt met vele anekdotes. Het programma is leuker.

Vierde deel van het Verzameld Werk van de Rotterdamse arts en filosoof Bernard Mandeville die aan het eind van de zeventiende eeuw naar Engeland verhuisde. Mandeville betoogt dat eer, net als oorlog, eigenlijk niet te verenigen is met de leer van Christus. Ook wijst hij de vele terechtstellingen af. Hij nam de voor die tijd zeer moderne standpunt in dat met een harde, mensonterende aanpak van criminelen de misdaad alleen maar toeneemt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden