nieuwe boeken

In deze ’expliciete’ roman, zoals de uitgever waarschuwt, gaat een stel jonge meiden in hun blote kont op een viaduct staan, waardoor zij een kettingbotsing veroorzaken. Ook de jongens met wie ze optrekken halen rottigheid uit: „We deden niets wat haar lichaam niet aankon, ze was te bezopen om zich iets te herinneren.” Met zijn toekomstfantasie ’De ontelbaren’ sleepte Peeters – die zijn boeken schrijft met Nicole van Bael – in 2005 een Libris-nominatie in de wacht.

Bewonderaar Mortier koos uit Claus’ veelomvattende werk vooral passages uit diens romans (’Het verdriet van België’, ’De Metsiers’) en rangschikte de fragmenten onder hoofdstukken als ’Ik’, ’Vaders’ en ’Heidense altaren’. Dezelfde uitgever brengt een bloemlezing uit met poëzie die Claus vertaalde ’Dichtbij’. Met mini-introducties van de dichters, onder wie veelonbekenden. (ISBN 9789023440383; 189 blz. euro19,90)

„Haar pen krast over het papier bij het schijnsel van de kaars.” Met de van haar bekende romantische toets schetst ’la’ Steenbeek hier het leven van een jonge schilderes Alida Withoos, verliefd op een andere jonge schilder die in het rampjaar 1672 naar Italië vertrekt. In zijn afwezigheid weet Alida, dankzij de steun van schilderende zusters als Maria Sybilla Merian, haar liefdesverdriet van zich af te zetten om haar eigen talent een kans te geven. „Het talent dat we van onze vaders hebben gekregen moeten we tot bloei brengen.”

Sinds ’2001’ is het engagement terug in de Nederlandse letteren, stelt Vaessens, hoogleraar te Amsterdam. Denk maar aan recente titels als ’Onze oom’ van Arnon Grunberg, of ’Snijpunt’ van Nelleke Noordervliet. Maar volgens hem kijken critici op zulke boeken nog altijd neer (daarbij kan hij niet doelen op recente Trouw-recensies). Volgens Vaessens moeten critici én literatuurwetenschappers beseffen dat ze zélf (gelukkig) een agenda hebben: het verdedigen van literatuur in tijden van culturele ontwaarding.

Twee jaar geleden stierf Kurt Vonnegut (1922-2007), een van Amerika’s scherpste satirici, schrijver van onder meer ’Slachthuis Vijf’. Dit boek bundelt nooit eerder gepubliceerde verhalen over oorlog en vrede: beter gezegd tégen oorlog. Zoals Vonneguts indrukwekkende ooggetuigeverslag van het bombardement op Dresden. We hebben ons eigen Bergen Belsen gecreëerd, merkt hij op. „De methode was onpersoonlijk, maar het resultaat was even wreed en harteloos. Dat is, ben ik bang, de misselijkmakende waarheid.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden