nieuwe boeken fictie

Elders in de stad wordt er ’has’ geslikt, maar op het armoedige Amsterdamse Bickerseiland heerst in de late jaren zestig nog ouderwetse armoede. Ruzie, drank, viezigheid en veel te veel mensen op een kluitje. Debutant Philip Snijder zet het volkse, verstikkende buurtje neer met fijne spot en kennelijk plezier in taal. Bijvoorbeeld als opa zijn vrouw naar de keuken dirigeert met de woorden ’Krijg de pestpleuris en de bloedkanker in je hart!’ Waarna zij ’zacht huilend speklappen en platvissen voor hem ging bakken’.

,, Het leven leek op een lege wachtkamer waar ik moest zitten zonder aan de beurt te komen.” Zo ervaart de hoofdpersoon van deze roman het leven na de dood van haar man. Omdat zij zijn as moet uitstrooien in de Mekong, reist ze met zijn urn naar Azië. Daar ontmoet ze Vietnamveteraan Daniel, wiens zoon kort daarop omkomt in Bagdad. Een heldere, rustig en zorgvuldig vertelde roman over rouw, al klinken de dialogen soms wat houterig: ,,Maar wat heeft die zoektocht je opgeleverd? Je ziet er niet echt vrolijk uit.’’ Mineke Schippers schreef ook ’ Trouw nooit een vrouw met grote voeten’, over de vrouw in het spreekwoorden.

Duyns, ervaren toneelschrijver, is vooral goed in kekke dialogen. Rustige observaties of innerlijke monologen vind je in zijn romandebuut nauwelijks. Ook thematisch blijft Duyns dicht bij huis: hoofdpersoon Sam Molenaar is een theatermaker in crisis. Kan hij wel wat? Wordt zijn stuk straks geen flop? Niet geheel duidelijk wordt, of het kille staccatoleven van Sam diens toestand tekent, of dat de auteur zelf geen andere vocabulaire tot zijn beschikking heeft. Vreemd is de zin:,,Met enorme tederheid, alsof ze een babykonijn vilt, zet Geesje de maquette op tafel.’’

Feelgoodroman over een jonge knaap die een afgelegen handelspost in Cherokee-land moet gaan bemannen. Maar als de wijze indianenleider Bear zich vaderlijk over hem ontfermt, zet hij zich in voor het behoud van diens cultuur. Intussen verlangt hij hevig naar Claire, een meisje dat hij bij het kaartspel heeft gewonnen, maar ook meteen weer is kwijtgeraakt. ’Dertien manen’ drijft op de culturele en psychologische clichés: voor sommigen een aanbeveling: zijn debuut ’Cold mountain’, een kaskraker, werd verfilmd.

,,Waarvoor heb ik eigenlijk ogen als ze zien, maar niets zien?’’ Zo opent deze Duitse roman, die erg zijn best doet filosofisch te klinken. Het verhaal - jong meisje, ergens in (dictatoriaal) Zuid-Amerika draagt een geheim met zich mee - gaat verloren in Erpenbecks mysterieusdoenerij: ’Eten houdt lichaam en ziel bijeen’, en: ’Wat verkeerd is, overleeft niet.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden