nieuwe boeken fictie

Generatieroman over een Amerikaans-Joodse familie: oorspronkelijk Tsjechisch, maar eenmaal in New York raken de kinderen losgeweekt van hun Joods-zijn: „Godallemachtig. Krijgen we dat weer? Moet je horen: we doen niks joods, we geloven niks joods en niemand weet dat we joods zijn.” Moderne muziek, zoals jazz en hiphop, houdt hen meer bezig, en kleinzoon Tristan wordt graffiti-kunstenaar. The New York Times en The Boston Globe prezen Mansbach, maar die is als recensent aan die kranten verbonden.

Via negen schrijvers - onder wie Alfred Döblin, Zbigniew Herbert en Joseph Roth – krijgen we een beeld van deze stad, die in Habsburgse, Poolse, Duitse en Russische handen is geweest. Met illustraties.

In dit deel van Boons verzameld werk zijn opgenomen: ’Mieke Maaike’s obscene jeugd’ (1971), ’Eens op een mooie avond’, en ’Zomerdagdroom’, een ’in volstrekte mistroostigheid uiteenspattende erotische filosofie’, aldus de uitgever. Tevens is hier ruimschoots geput uit Boons collectie erotische foto's – veelal in kleur afgedrukt - de fenomenale feminateek. Daarnaast zijn ’wetenschappelijke studies’ uit Boons verzameling erotica opgenomen.

Boon-liefhebbers zullen smullen van de vele foto's van de Vlaamse schrijver die in dit gebonden boek bijeen zijn gebracht. Eén derde is gereserveerd voor een uitgebreide chronologie, geordend per jaar.

Adams, ervaren verslaggeefster van de Washington Post, roept in deze roman een overtuigend beeld op van een groep Algerijnse illegalen in Boston. Het valt niet mee Engels te leren, een baan te bemachtigen, en uit handen van de politie te blijven.

De vertaling uit 1968, aangevuld met een nawoord van Margriet de Moor.

Hoe is dat eigenlijk, als je kunstenaar wilt zijn? Daarover gaat de debuutroman van kunsthistorica Haveman (1957). Ze volgt de jonge Maria, die in het Engeland van Thatcher een theaterschool bezoekt, maar inspiratie vindt bij een fotografe. Havemans zinnen lopen niet altijd mooi („Vol overtuiging schildert ze hun karakters in de meest primaire kleuren.”) en Maria’s uitvoerige kunstzinnige overwegingen houden de aandacht niet lang vast.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden