Nieuwe boeken fictie

Thé Lau: De grote vakantie Lebowski; 111 blz. euro 17,50

De laatste postuum verschenen verhalenbundel van Thé Lau kreeg dezelfde titel als de laatste film van Johan van der Keuken: 'De grote vakantie'. Een bundel over afscheid nemen, op vele manieren, en telkens in een andere vorm. In 'Paalhut' beschrijft Lau het einde van een jongensvriendschap en in 'Sprong in het diepe' een meisje dat graag groot wil zijn. Maar de bundel begint met het autobiografisch getinte 'Instant Karma' waarin de zieke verteller mijmert over zijn zoons: "Hoe zal het met ze gaan als ik er niet meer ben? Het is een zwarte schaduw en het doet pijn ze ermee te zien worstelen. Niet voor het eerst denk ik dat oplossen in het niets nog het enige is dat ik voor ze kan doen. Mijn dood zal ze kansen geven."

Janneke Holwarda: Zo zijn wij niet

Marmer; 349 blz. euro 19,95

Derde roman van Janneke Holwarda, die in 2010 debuteerde met 'Zeesteen' waar ze de Academica Literatuurprijs 2011 voor kreeg. In 'Zo zijn wij niet' belicht ze het wel en wee in de fictieve strakgetrokken jaren- zestignieuwbouwwijk Warmeer, waar heldere witte vitrage hoog achter de ramen hangt. Over de oorlog werd er in die jaren niet gesproken maar Holwarda belicht haar sluimerende aanwezigheid, en de botsing tussen de generaties: de overlevende ouderen versus de vrijheidslievende jongeren.

Renske Jonkman: Gibraltar Nijgh & Van Ditmar; 350 blz.

Jonkmans debuut 'Zo gaan wij niet met elkaar om' vergeleek Jaap Goedegebuure in deze krant met Remco Camperts 'Het leven is verrukkulluk'. In haar nieuwe roman 'Gibraltar' gaan geliefden reclamemaakster Ezra en filmmaker Tobias samen op reis, op zoek naar haar vader in Marokko. Rond Gibraltar leidt dat tot vervreemding tussen beiden. Zij verliest zich in de reis, hij wil naar huis.

Coco Schrijber: De luchtvegers Querido; 366 blz. euro 19,99

Gelauwerd documentairemaakster Coco Schrijber debuteert met een roman over Minnie Tikker, die op zestienjarige leeftijd het gezin ontvlucht waarin ze opgroeide tussen een door de oorlog getraumatiseerde kille moeder en een knappe, geestige vader die te vroeg sterft. Net als in Schrijbers films draait het ook in haar roman rond existentiële vragen die in een oorlog opkomen. Mag je een mens doden om te overleven?

Wil Boesten: Grond Atlas Contact; 270 blz. euro 21,99

De IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull nestelde zich in het collectieve geheugen sinds zijn uit- barsting in 2010 het vliegverkeer in de war schopte. Jazztrompettist Lucas Lels strandt door de uitbarsting op de 'grond' in New York en krijgt daar het bericht dat zijn oom is overleden. Het leidt tot een nachtlang ongewenst terugdenken aan de trauma's uit zijn jeugd: dode ouders, koude opvoeding, redding door de trompet en door Erna: "Ze zit erbij zoals vrouwen in films in hotelbedden zitten, alleen houdt ze niet zo raar een laken voor haar borsten vast." JR

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden