nieuwe boeken fictie

Haar inmiddels verfilmde ’Notes on a scandal’ maakte indruk, ook deze nieuwe roman van Heller (Londen, 1965) kreeg goede kritieken. Een New Yorks gezin, anno 2002; als vader Joel, advocaat, in coma raakt, overdenkt zijn activistische vrouw Audrey haar leven. Haar zekerheden wankelen. De kinderen hebben ook zo hun problemen. Ondanks die onvrede blijft Hellers toon aangenaam licht: „’Shit, waar is mijn wiet’, viel Audrey haar in de rede.”

’Iedereen heeft Doulatabadi gelezen in het vaderland!’ roept Kaser Abdolah ons vanaf het omslag toe. In beeldende taal beschrijft de Noord-Iraanse schrijver Doulatabadi hoe een traditioneel dorp langzaam naar de verdoemenis gaat. Hoofdpersoon is een moeder die er alleen voor staat nadat haar man is verdwenen. „Op het platteland worden vrouwenharten omgeploegd door hufterige boeren.”

Vierde druk van een fascinerende modernistische novelle uit 1932 (ontdekt in 1967), waarin een man vanuit zijn bed allerlei indrukken aan zich voorbij laat gaan in één van de eerste Nederlandse voorbeelden van monologue intérieur. „In mijn hoofd leven zoveel gedachten, voorstellingen en gebeurtenissen naast elkaar, dat ik somtijds vrees dat het schedeldak zal bezwijken.”

In deze indrukwekkende, uit het Papiamento vertaalde novelle uit 1988 doen een slaaf en zijn meester om beurten verslag van hun ervaringen tijdens de wreed onderdrukte slavenopstand van 17 augustus 1795 op Curaçao. De meester vergelijkt een slaaf met een hond: „ Van jongs af aan moet je hem africhten, laten merken wie de baas is.”

Balthasar Gracian (1601-1658), een soort Spaanse evenknie van Machiavelli, geeft in deze invloedrijke allegorische roman tips om een goede indruk op anderen te maken – of je nu goed bént of niet doet er minder toe. Voltaire, en Nietzsche lieten zich door Gracian inspireren. Deze vertaling, de achtste druk inmiddels, verschijnt nu in de chique Gouden Reeks.

De verhalen van John Cheever (1912-1982) verhalen behoren, volgens degenen die het weten kunnen, tot de parels van de Amerikaanse kunst van het korte verhaal. Deze bloemlezing (al eerder uitgebracht in 1987) bundelt verhalen over Amerikanen in het midden van de vorige eeuw, de generatie die de Tweede Wereldoorlog nog meemaakte, zij het soms vanaf een afstand, als thuisblijver.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden