Nieuwe boeken fictie

Vijf toneelstukken van de polemische Oostenrijkse schrijfster. In elk daarvan neemt een vrouwelijk icoon het woord, zoals Sneeuwwitje, Jackie Kennedy (’Ik heb ook een pruik, hoewel ik dat altijd heb ontkend) en Sylvia Plath, die samen met Ingeborg Bachmann een ram slacht, zonder dat dit hun gesprek – onder meer over hun moeilijke verhouding tot hun vaders – in de weg zit. Ook zichzelf voert de schrijfster op onder de schuilnaam Rosamunde. Vilein feminisme van zeer onorthodoxe snit.

Alle verhalen in dit boek spelen zich af in Tasmanië, waar de verschillende vertellers zich al mijmerend ophouden. De lezer bevindt zich al snel in een woud van vage zinnen die waarschijnlijk suggestief of poëtisch bedoeld zijn: ,, Wat een gelukkig mens ben ik, denkt ze bijna hardop.’’ Of: ,,Hermelijnen mantels laten haar koud, zij raakt vertederd door getaande buffelhuiden’. Over een kitsch-alarm lijkt deze schrijfster niet te beschikken.

Deze Zweedse schrijfster, in Nederland onbekend, heeft meer dan 25 boeken op haar naam staan, deels cross-overs: geschikt voor pubers én volwassenen. Ook in deze verhalen verdiept ze zich, in de meeste gevallen, in de gevoelswereld van meisjes op de grens van volwassenheid. Een meisjes/vrouwen boek van het betere soort, maar ook liefhebbers van niet altijd idyllische, maar wel poëtische Zweedse plattelandsscènes komen aan hun trekken. Te bestellen bij svin@svin.nl

De Vlaming Bart van Loo bezoekt de plaatsen die hij bij achtereenvolgens Victor Hugo, Dumas, George Sand, Balzac, Zola, Daudet, De Maupassant en Flaubert is tegengekomen. Toch is dit minder een reisverslag dan een stel biografietjes voor beginnende lezers: ,,heel wat proza uit de Franse negentiende eeuw is proza van de bovenste plank die heerlijk wegleest’’ Van Loo is geen al te sterke stilist. Fragmenten van de betreffende schrijvers ontbreken. Evenals kaartjes, die laten zien hoe je bij die heilige grond kómt.

,,Oedipus (uit ’Oedipus in Colonus’) had bij een asielaanvraag in Nederland geen schijn van kans gemaakt’’. De auteur, docent wijsbegeerte te Amsterdam, veroorlooft zich af en toe een moderne kwinkslag, maar overdrijft het niet. Toch is zijn these actueel: we moeten de Griekse tragedies niet alleen beschouwen als tijdloze, persoonlijke drama’s. Dan miskennen we hun politieke aspect: ze laten stemmen weerklinken die geweerd worden uit het openbare leven. Een diepgaand en buitengewoon helder geschreven betoog.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden