nieuwe boeken fictie

Jan Cremer: Ik Jan Cremer. Derde Boek. De Bezige Bij, Amsterdam. ISBN 9789023429821; 543 blz. euro20

De illustere Cremer biedt zijn fans waar die op hopen: een viriele held, omstuwd door allerhande mokkels en mannequins, wat pistolen, en veel actie. Cremers anti-intellectuele aanpak werkt soms vertederend, maar zijn egocentrisme en zijn onhandig geschakel tussen verschillende registers wekken irritatie: „Mijn adem stokte in mijn keel. Ik stikte! Angst nam bezit van mij.”

Richard Mason: De verlichte kamers. Vert. Monique Eggermont en Dennis Keesmaat. De Bezige Bij, Amsterdam. ISBN 978902342; 511 blz. euro29,90

Masons debuut ’Verloren zielen’ werd de hemel in geprezen. Ook zijn derde roman geeft blijk van verteltalent: de psychologie, de zinsbouw, het verhaal, alles klinkt volwassen en beheerst. Uit schuldgevoel geeft carrièrevrouw Eloise haar dementerende moeder, voor wie zij juist een verpleegtehuis heeft kunnen vinden, een reis naar Zuid-Afrika cadeau. Dan blijken onder de façade van een geslaagde familie nog heel wat onbenoemde conflicten te liggen broeien.

Hans Warren: Geheim dagboek 1996-1998. Bert Bakker, Amsterdam. ISBN 9789035130418; 317 blz. euro24,95

Leven met zijn veel jongere vriend M. (Mario), goed eten, vogels, bomen, kunst en kunstbroeders, lichamelijke ongemakken: Warren, die als dit dagboek begint 75 is, weet ons zelfs voor zijn particulierste ervaringen te interesseren, dankzij zijn verfijnde stijl en ongehoorde openheid. „Wat kan M. een klier zijn. Ik doe vriendelijk tegen hem, maar ik voel me onbegrepen.”

Siri Hustvedt: Het verdriet van een Amerikaan. Vert. Marian Lameris en Liesbeth Teixeira de Mattos. De Bezige Bij, Amsterdam. ISBN 9789023427841; 348 blz. euro19,90

Amerikaanse roman over familiegeheimen, altijd een dankbaar thema. Het begint conventioneel: vader overleden, kinderen vinden een brief die rept van iets waar niemand over mag spreken. Maar origineel of niet, Hustvedt (hier bekend van de goed besproken roman ’Wat me lief was’) is een vaardig vertelster, bedreven in het blootleggen van de subtiele verbindingen die mensen met elkaar aangaan.

René Snoek: Poste restante. Ailantus, Amsterdam. ISBN 9789089530080; 157 blz. euro15,95

Voor zijn debuut ’Zo vergaat een meisje’ (2003) kreeg René Snoek veel lof: vooral om zijn stilistische gaven. Die springen ook hier in het oog: melodieuze zinnen, gave alinea's, klinkende beschrijvingen. En het verhaal? Een tekstschrijver vindt op internet een foto die hem de zomer van 1968 doet herleven. In een bioscoop denkt hij zijn vriendinnetje van toen te herkennen.

J.M.A. Biesheuvel: Verzameld werk. Van Oorschot, Amsterdam. ISBN 9789028240902; 2500 blz. euro125

Drie delen Biesheuvel in één cassette: een prachtig bezit. Want Biesheuvels proza is volstrekt uniek. Wie anders dan deze ( sterk door de oude Russen beïnvloede) schrijver en P.C. Hooftprijswinnaar zou een verhaal beginnen met de zinnen: „De hulpslager is op en kapot van de zenuwen. Wat is er van zijn leven geworden?”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden