nieuwe boeken fictie

Aantrekkelijk Amerikaans debuut, dat zich afspeelt op een paardenfokkerij. Tiener Alice heeft het moeilijk: haar zus is er vandoor, haar moeder trekt zich in zichzelf terug, de fokkerij draait slecht. Ze vlucht in een verhouding met een leraar. Een prettig leesbare roman (mede dankzij de vertaling), die de eenzaamheid op de ranch overtuigend in beeld brengt.

Dendooven verzamelde (merendeels) Nederlandse gedichten over moeders en moederschap en maakte er tekeningen bij. Tikje voorspelbare keuze (Annie M.G. Schmidt, Anna Enquist) met hier en daar wat verrassingen (Jotie 't Hooft, Herman de Coninck).

Geboorte wekt niet alleen blijdschap, maar vaak ook verwarring, haat zelfs, waarschuwen de bloemlezers. Dat valt wel mee. Er staan hele tedere gedichten in deze bundel, bijvoorbeeld van Ida Gerhardt (’geur van honing en zoete melk’), een paar schrijnende (Esther Jansma’s gedicht over haar dode baby), het meeste zit daar tussenin. Mooie keuze.

Er wordt wat afgedicht in Nederland, vooral op poëziepodia. Maar niet alles is even goed, en bovendien: poëzie is er om gelézen te worden, stelt samensteller van deze bundel Henk van der Waal (1960) in zijn intelligente voorwoord. Een keuze maken is dus zinvol. Drie dingen vielen Van de Waal daarbij op: onze poëzie ’is maar niet politiek te krijgen’, humor wordt belangrijker, en de meeste gedichten hebben een klassiek inslag: het gaat veelal over liefde, dood, seks. De bundel biedt een interessante dwarsdoorsnee van 2006. Heel bijzonder: Al Galidi.

David Bergelson (1884-1952) schreef in het Jiddisj. Als ’joodse kosmopoliet’ overleefde hij Stalin niet, al was hij de revolutie toegedaan. Vlak na de Eerste Wereldoorlog schreef Bergelson déze roman, waarin de sjtetl zonder nostalgische glans geportretteerd wordt. Chaim-Mosje, die de dood van een jonge apotheker, onderzoekt: ,,De stad zelf is seniel en oud en hol en dood.’’

,,Ik geef niets om romans –- net zomin als om dromen’’ zegt Walter Faber, Zwitsers ingenieur en het prototype van de rationeel ingestelde mens (zeg maar: man). De liefde brengt hem niettemin in een klassiek- tragische situatie. Fascinerende roman uit 1979, één van Frisch’ beste, nu herdrukt in de serie ’De twintigste eeuw.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden