nieuwe boeken fictie

Louis de Bernières: Het lastige kroost van kardinaal Guzman. Vert. Frans van der Wiel. De Arbeiderspers, Amsterdam. ISBN 9029504536; 411 blz. euro 21,95

De mooiste van Poesjkin. Lannoo/Atlas , Tielt, Amsterdam. ISBN 9077441417; 158 blz. euro 16,50.

In dezelfde reeks verscheen ook ' De mooiste van Lorca' (Vert. Bart Vonck, ISBN 9077441514). Twee nieuwe tweetalige bundels dus, om kennis te maken met de grote Russische en de grote Spaanse dichter, beide samengesteld door Koen Stassijns en Ivo van Strijtem. De Poesjkin-uitgave is van meerdere legio vertalers. Bij De Papieren Tijger (Breda) verschijnt Poesjkins hele werk, vertaald door Hans Boland.

Natacha Appanah: Blue Bay Palace. Vert. Eef Gratama. Wereldbibliotheek, Amsterdam. ISBN 9028420886; 112 blz. euro12,50 Romeo en Julia op een tropisch eiland: Maya is receptioniste is een duur hotel, ze is van lage kaste. Dave, hotelmanager is brahmaan. Gedoemde liefde. In Marie France en Marie Claire werd deze roman besproken als ' betoverend' en ' verleidelijk'. Een citaat:,, Hij kleedt zich uit (in het boek staat ' kleed') en ik hoor het hoge geluidje van zijn gulp die hij snel openritst.”

Zoë Jenny: Leven in een ogenblik. Vert. Margreet den Buurman. Aspekt, Soesterberg. ISBN 9059113616; 162 blz. euro16,95 Nog een Romeo en Julia-verhaal, nu in multicultureel drama. Julia heet hier Ayse, en wordt voortdurend bewaakt door haar broer. Als ze verliefd wordt op Christian, een rechtsextremistische jongen, voelt het paar zich gedwongen te vluchten. Rauw en uit het leven gegrepen, tot het romantischer geschreven, tragische einde.

Koenraad Goudeseune: Zen uit eigen werk. Atlas, Amsterdam. ISBN 9045013835; 44 blz. euro15 Zeven jaar na zijn laatste bundel verschijnen deze doordachte, en toch heel eenvoudige klinkende verzen: ,, Deze vaas hier, in de ondergaande zon /Zo prachtig vaas te wezen /Er staan niet eens bloemen in.”

Job Creyghton: In tegenlicht. Querido, Amsterdam. ISBN 9021456443; 287 blz. euro17,95 Nederlandse fotojournaliste moet kiezen tussen haar ambitie, die haar op zich al voor ethische dilemma's plaatst (' mag je een stervend kind fotograferen?') en de verwachtingen van haar familie, die haar gevaarlijke missies en haar afwezigheid niet op prijs stelt. Creyghtons eersteling werd in 1998 beschreven als een ' stilistisch flink tekortschietend debuut' (NRC). ' In tegenlicht' is evenmin elegant geschreven: niet voor de fijnproever.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden