nieuwe boeken fictie

In een niet-nader genoemd Oost-Europes land wonen Kowalski, werkzaam in de toiletpapierproductie, en Krap, suppoost bij een Liftenmuseum. Via deze vrienden tekent Bernlef in toegankelijk proza de gevolgen van de Wende, en de nieuwe wereld waarmee de oude mannen moeten zien te leven.

„Je bent niet uit mijn schoot gekomen. De dag dat jij geboren werd, verloor ik een meisje.” Als de Mozambikaanse, maar in Lissabon wonende, Laurentina Manso te horen krijgt dat ze geadopteerd is en het kind is van een muzikant, gaat ze naar Afrika op Vatersuche. Agualusa's corruptie-satire ’De handelaar in verledens’ werd vorig jaar in Trouw lovend besproken.

Zoekende eenlingen duiken vaker op in de romans van Van Aalten - dit is zijn vijfde -, hier klopt de hoofdpersoon, een schrijver, tijdens een sneeuwstorm in de Himalaya aan bij een hotel, waar receptionist Harry zijn werk blijkt te kennen, zodat de schrijver hém zijn verhalen kan voorlezen, die zich ook al vaak in hotelkamers afspelen.

„Fuck Etienne. Jij slaap bij mij vannacht. Smijt je mobiel maar in de gracht. Kan-ie zich door een fokking karper klaar laten praten.” Zulk staccato proza klinkt in deze roman van de bekende tv-presentator. Hoofdpersoon is een reclameman die zijn beste tijd heeft gehad. In een interview typeerde de auteur zijn personage zo: „Hij wil rammen, doorbeuken in het leven. Maar de vrouwen lopen weg en het enige waarin hij goed was, bullshitten, lukt niet langer. Dan zie je hem breken.” Dat ’breken’ brengt in diens denk- en spreektrant overigens geen verandering.

In deze ambitieuze Amerikaanse roman volgen we de opkomst van een democratische senator, begin jaren zeventig, en van een loodgieterszoon die via hem weet op te klimmen tot de hogere klassen. In de pers (vooral in de New York Times) klonk kritiek op Canins al te nadrukkelijke poging spanning te creëren. Het Nederlands klinkt overigens ronduit saai: „Als ik iets heb geleerd (...) dan is het wel dat massapolitiek in de eerste plaats een emotionele strijd is (..)”

„Voortaan hoefde ze geen heavy metal aan te horen, dat was tenminste iets.” Op het eerste gezicht gaat deze rustig en vakkundig vertelde roman over een vrouw, wier zoon op kamers gaat. Herkenbaar. Maar als blijkt dat haar vader iets voor haar geheim heeft gehouden, moet deze moeder ook haar idee over haar eigen ouderlijk huis herzien.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden