nieuwe boeken fictie

Jay Parini: Het laatste station. Vert. Bart Kraamer en Aukelien Weverling. Meulenhoff, Amsterdam. ISBN 9789029079563; 318 blz. euro 18,90

Dit is fictie, waarschuwt de Amerikaanse auteur achterin zijn boek over de laatste jaren van Leo Tolstoi. Maar hij gebruikte daartoe wel de dagboeken van Tolstoi en diens naasten: zijn vrouw, zijn zoon, zijn dokter. Zo ontstaat een boeiend portret van de oude schrijver die worstelt met het ideaal van armoede dat hij verkondigt: moet hij dan niet zijn landgoed verlaten?

Conny Braam: De Russische timmerman. Augustus, Amsterdam. ISBN 9789045700175; 301 blz. euro 19,90

Vanwege haar sociaal-geëngageerde historische romans is Conny Braam, bekend geworden als anti-Apartheid activiste, wel vergeleken met Theun de Vries. Maar haar bevlogen research krijgt meestal meer lof dan haar kwaliteiten als romancière. Op karaktertekening en stijl van ’De Velser affaire’(2004) was veel kritiek. Braams nieuwste handelt over een argwanende ex-activist, die zich heeft teruggetrokken in de caravan in de tuin van zijn moeder. Als zij een Russische timmerman inhuurt voor een verbouwing, voelt hij zich ernstig bedreigd.

Vladimir Nabokov: De Russische romans. Vert. Anneke Brassinga e. a. De Bezige Bij, Amsterdam. Deel 1: ISBN 9789023426417; 941 blz. euro 39,90

Deel 2: ISBN 9789023426400; 1123 blz. euro 39,90

In 1919 vluchtte Vladimir Nabokov voor de Russische revolutionairen naar Berlijn. Daar begon hij met het schrijven van zijn romans, in het Russisch, zoals ’De verdediging’ en ’De gave’. Pas toen hij in Amerika ging wonen en zijn (in het Engels geschreven) ’Lolita’ furore maakte, werden die romans herontdekt. Ze zijn inmiddels wereldberoemd. De Bezige Bij verzamelt oude vertalingen nu in een nieuwe jas.

Louis Stiller: Essays schrijven. Van columns tot persoonlijke essays. Augustus, Amsterdam. ISBN 9789045701363; 138 blz. euro 12,50

De auteur, docent aan de Schrijversvakschool, legt uit wat een essay (dat hij ruim opvat) geslaagd maakt en hoe je er één schrijft. Het gaat vaak meer om een houding, dan om louter techniek: „De lezer die je als essayist hoopt aan te spreken is (...) een scherpzinnige vriend.”

René Appel: Spanning in verhalen. Augustus, Amsterdam. ISBN 9789045701172; 125 blz. euro 12,50

Tweevoudig Gouden Strop-winnaar Appel put bij deze handige gids niet alleen uit thrillers, want niet alle spannende boeken zijn natuurlijk misdaadromans. In zijn adviezen verwijst hij ook naar de klassieke tips van Patricia Highsmith.

Paul Ingendaay: De langste zondag van mijn leven. Vert. W. Hansen. Podium, Amsterdam. ISBN 9789057591792; 453 blz. euro 25

„’Marko’, zei de preses.’Masturbeer je veel?’” Deze vraagt treft de vijftienjarige hoofdpersoon in deze Duitse roman ’als een vuistslag recht op de kin’. Hij woont op een katholiek internaat, en heeft maar één broeder met wie hij kan praten over meisjes, boeken en God. Het debuut van Ingendaay (1961) werd door Duitse critici geprezen. Overigens is de auteur zelf criticus, bij de Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden