nieuwe boeken fictie

Derde bundel met ultrakorte verhalen van de schrijver en beeldend kunstenaar. De toon is minder melancholisch dan 'Wel en wee' (2005), eerder laconiek-humoristisch: ,,De zee heeft een straffe leiding nodig. (...) Men wil een gesprek met de zee. Mijn ervaring is dat de zee niet bereid is tot een gesprek, maar daar kan ik me in vergissen.'' Wat niet weg neemt dat antwoorden uitblijven, oplossingen ook, en dat aan het eind van elke overpeinzing veel figuren dood gaan of zomaar verdwijnen.

Pieter Boskma: Westerlingen. Prometheus, Amsterdam. ISBN 9044607081; 133 blz. 18,95

Prozadebuut van een gewaardeerd dichter. Peter de Boer vond Boskma's laatste bundel 'Puur' voortreffelijk. De dichter in Boskma verloochent zich ook hier niet. Meer dan op het verhaal (over stuurloze, moderne mensen) steunt dit boek op sterk geladen zinnen, zoals: ,,De boten rukten verwoed aan de touwen, die kreunden als stervenden.“

Hanif Kureishi: Mijn oor aan je hart. Vert. Molly van Gelder. De Bezige Bij, Amsterdam. ISBN 9023419138; 235 blz. 18,90

Kureishi - hier nog steeds vooral bekend als scenarioschrijver van 'My Beautiful Laundrette' - verkent in dit boek zijn Pakistaans-Engelse wortels. Zijn vader, in Pakistan ooit kolonel, wilde schrijver worden, maar vond nooit een uitgever. Kureishi's 'memoires' geven een boeiend beeld van een Engels immigranten-bestaan, waarin moelah's en de Sex Pistols, cricketwedstrijden én Philip Roth hun invloed uitoefenen.

Paul van Ostaijen: Music-Hall. Bert Bakker, Amsterdam. ISBN 9035129520; 239 blz. 10

Herdruk van een legendarische bloemlezing uit 1964, met het beste werk van 'onze' experimenteelste schrijver. Toegevoegd werd het gedicht waaraan de komende Boekenweek haar motto ontleent: 'Boem Paukeslag'. Behalve (veelal) vrij getypografeerde poëzie, ook korte prozateksten: waaronder 'Gebruiksaanwijzing der lyriek'. Tijdloos-modern is toch vooral Van Ostaijens poëzie.

Raymond Queneau: Hondsgras of Het gelazer. Vert. Jan Pieter van der Sterre. Atlas, Amsterdam. ISBN 9045006448; 317 blz. 19,90

Herziene vertaling van Queneau's debuut: een gedenkwaardig staaltje surrealistisch schrijven. Het absurde 'verhaal', valt onmogelijk samen te vatten. Een beter beeld geeft een citaat: ,,Egaal zwarte mensenmassa's stonden op het perron te wachten. Het leek wel vliegenpapier.“ Queneau: altijd origineel en onvoorspelbaar. In Nederland is hij vooral bekend van 'Exercises de style' (1947) en 'Zazie dans le métro' (1959).

Edwin Williamson: Borges - Een leven. Vert. Barber van der Pol. De Bezige Bij, Amsterdam. ISBN 9023417038; 668 blz. 49,90

Geprezen biografie van de legendarische Argentijnse schrijver van onder meer 'De Aleph'. De bewering dat hij 'geen hart, geen sex, geen maag, alleen een hoofd' had, wordt weersproken. Williamson gaat in op Borges gepassioneerde liefdesleven, de band met zijn moeder, op zijn politieke misstappen (sympathie voor Videla en Franco), en op zijn werk natuurlijk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden