nieuwe boeken fictie

Gijs IJlander: Geen zee maar water. Cossee, Amsterdam. ISBN 9789059361966; 286 blz. euro 19,90

Eerder, in zijn door Rob Schouten gunstig besproken roman ALVB, nam IJlander de hedendaagse mores al onder de loep via het portret van een arts, nu snijdt hij een andere netelige kwestie aan: de strijd om het Nederlandse landschap. Annet de Goede, staatssecretaris, wil een deel van de Wieringermeerpolder weer ’terug geven aan de natuur’, maar stuit daarbij op hevig verzet van bewoners, die de goed bedoelende bewindsvrouw persoonlijk proberen te raken.

J.M.Coetzee: Als een vrouw ouder wordt. Cossee, Amsterdam. ISBN 9789059361850; 91 blz. euro 12,90

Elizabeth Costello, een personage dat Coetzee-lezers al wel kennen, wordt in deze novelle, die alleen in het Nederlands in boekvorm verschijnt, geconfronteerd met de zorgzame bemoeizucht van haar volwassen kinderen. Moet moeder, nu ze bejaard wordt, niet bij hen in de buurt gaan wonen?

Kristien Hemmerechts: An. Atlas, Amsterdam. ISBN 9789045005812; 300 blz. euro 19,90

Aangrijpend levensverhaal van een vrouw met ernstige anorexia, opgetekend door Hemmerechts. Die laat de door incest getekende Ann ruimschoots aan het woord, maar sprak ook met haar familie en therapeuten én legt haar eigen reacties vast. Die geëngageerde dienstbaarheid levert een sterke Hemmerechts op.

Doris Lessing: De kloof. (The Cleft) Vert. Mario Molegraaf. Prometheus, Amsterdam. ISBN 9789044611717; 159 blz. euro 16,95

De nieuwste roman van de nieuwste Nobelprijswinnares is een alternatieve mythe. In een uitsluitend door vrouwen bewoonde kolonie worden op een dag toch jongetjes geboren. En die blijken vooral van jagen te houden. Waarop de vrouwen dan maar thuisblijven en de bekende rolverdeling ontstaat. „Waarvoor we dienen?” wierpen de meisjes tegen „maken wij soms geen nieuwe generatie mensen?”

Willem Elsschot: Kaas. Een beeldroman door Dick Matena. Atheneum, Polak en Van Gennep, Amsterdam. ISBN 9789025363390; 283 blz. euro 24,90

Dick Matena maakte al naam met zijn verstripping van ’De Avonden’, en later van ’Kort Amerikaans’. Bijzonder is, dat hij steeds de integrale tekst in stripvorm weet te gieten. De wat sombere zwart-wit tekeningen passen wel bij het verhaal van de Antwerpse kantoorbediende Laarmans die in de (Edammer) kaas gaat. Elsschots humor komt in deze vorm niet echt tot zijn recht.

Tahmima Anam: Het bijtende gevoel van verlies. Vert. Bert Meelker. Artemis & co, Amsterdam. ISBN 9789047200376; 335 blz. euro 18,95

Debutante Anam (1975), geboren in Bangladesh, verhuisde later naar het Westen. Deze familiegeschiedenis speelt in 1971, terwijl Bangladesh strijdt om onafhankelijkheid. Een weduwe wordt uit solidariteit met haar rebellerende kinderen het verzet tegen Pakistan in getrokken. Tegen het boek spreekt de sentimentele toon: „Als ze zong was ze, ook al was het kort, een smekelinge (...)”. Toch kreeg het, althans in The Guardian en The Washington Post een positieve bespreking.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden