Nieuwe boeken Fictie

Het debuut van de Ier O’Neil, die later naam maakte met ’In zee, twee jongens’, in Trouw omschreven als ’menselijk en ontroerend’. Een jongen, conform de Iers-literaire traditie met een alcoholistische vader, verlangt hevig naar orde in zijn leven. Uitdrukking daarvan is zijn obsessie met een zwarte puzzel van 50.000 stukjes, die hij keer op keer opnieuw begint.

Grootse 20ste-eeuwse Japanse klassieker schildert uitvoerig de teloorgang van een chique familie, die vergeefs probeert een passende man te vinden voor een van hun dochters. Het boek gaat in wezen over de herinnering aan vervlogen tijden, legt de vertaler uit. Wat weer typisch Japans is. Eerder dit jaar bracht Atlas al ’Kruisende lijnen’ van Tanizaki in vertaling.

,,Jake was uitermate in zijn nopjes over zijn nieuwe baan.’’ Het proza van debutante Roze is weinig opwindend. De publiciteit dankt zij, internetervaringsdeskundige, zo te zien louter aan het feit dat ze verslag doet van zoiets moderns als ’het leven van een weblogger’. Via haar weblog zoekt Roos een man. Maar ja, wat weet je van zo’n vent?

Spirituele parabel van de Nigeriaan die op slag beroemd werd met ’The Famished Road’. De zoetgevooisde toon van dít boek, waarin de naamloze hoofdpersoon op zoek gaat naar ’het raadsel der onzichtbaaarheid’, zal vermoedelijk vooral liefhebbers van Paulo Coelho aanspreken.

In 1887 was Tsjechov 27 jaar oud, en besloot hij zijn tijd niet meer te verdoen met ’onbenullige stukjes’. Hij wordt serieus schrijver. Van de hier vertaalde verhalen, onder meer ’Koud bloed’ en ’De kus’, bezorgde vooral ’Kastanka’ hem roem.

Vorig jaar werd een verloren gewaand manuscript van Capote (1924-1984) teruggevonden, door de conciërge gered van het oud papier: ’Summer Crossing’. Niet zo tijdloos of gedreven als zijn meesterwerk ’In Cold Blood’, maar wel een scherp- teder portret van een onschuldig meisje dat een zomer lang zonder haar ouders in New York verblijft.

Vorig jaar debuteerde Walter Kraut (1973) met de liefdesroman ’Blauwe ogen’. Het Dagblad van het Noorden prees Krauts tedere toon, die ’nergens sentimenteel aandoet.’ In ’Het echte werk’ komt het model van portretschilder Max gruwelijk om het leven. Is haar zus, die ook voor Max poseert, nu ook in gevaar?

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden