Nieuwe auto's zijn in trek, maar Nederland blijft achter

Een klant toont interesse voor de Honda Civic Hybrid bij een dealer in Amersfoort.

Wereldwijd worden er meer nieuwe auto's verkocht. Ook in Nederland neemt de verkoopt van nieuwe auto's toe, zij het met mate. 

De wereldwijde autoverkoop loopt sterk op. Autobouwers profiteren van economische groei en de ene na de andere fabrikant stelt zijn winstverwachting naar boven bij. Ook in Nederland neemt de verkoop van nieuwe auto’s toe, maar vergeleken met omringende landen is Nederland een achterligger.

Vandaag was het de beurt aan autofabrikanten BMW en Toyota om de verwachte prestaties over heel 2017 naar boven bij te stellen. BMW-topman Harald Krüger rekent er op dat zowel de winst als de omzet van de Duitse autofabrikant dit jaar records breekt. In het derde kwartaal van 2017 verkocht BMW 1,2 procent meer auto’s en ging de productie fors omhoog. Voor het Japanse Toyota geldt ongeveer hetzelfde. Tussen maart en september verkocht de autobouwer 26.000 meer auto’s dan een jaar eerder. De winst steeg met 13 procent naar 1,1 biljoen yen (107 miljard euro).

In de afgelopen weken meldden ook Volkswagen, Honda, Porsche, Audi en PSA (Citroën, Peugeot en Opel) een toename van autoverkopen en bijbehorende winsten.

Kennisbureau Aumacon, dat zich focust op de autobranche, ziet de autoverkoop in Nederland dit jaar toenemen tot 410.000, een groei van zeven procent. Dat maakte het bureau vandaag bekend. Volgend jaar verwacht Aumacon dat er in Nederland 445.000 nieuwe auto’s verkocht worden. Een toename van 9 procent en een aantal dat past binnen het 10-jaars gemiddelde en de huidige economische groei. Maar hoogtij-jaren als 1999 en 2000, toen er in Nederland zo’n 600.000 nieuwe auto’s werden verkocht, lijken verleden tijd.

Goede kwaliteit

Dat heeft verschillende oorzaken zegt Clem Dickmann, directeur van Aumacon. “Nieuwe auto’s zijn in Nederland duur geworden en ons huidige wagenpark is van een goede kwaliteit. Dat terwijl er met diezelfde auto’s minder kilometers gereden worden. Er is bij consumenten dus vaak geen noodzaak een nieuwe auto te kopen en als een auto vervangen moet worden kiezen mensen veel vaker voor een jong gebruikte auto in plaats van een gloednieuw model. Dat komt voor een deel door de prijs en voor een deel doordat de auto als statussymbool nogal heeft ingeboet.”

Berekeningen van ING onderschrijven de uitspraken van Dickmann. Het aandeel occasions ten opzichte van het totaal was in Nederland vorig jaar 84 procent. In andere landen ligt dat percentage een stuk lager. In 2016 werden in Nederland 1.95 miljoen occasions verkocht ten opzichte van 382.000 gloednieuwe auto’s. Dat komt onder meer door de aanschafprijs. Nederlanders betalen 18,5 procent meer voor een nieuwe auto dan de gemiddelde Europeaan. Tussen 2007 en 2016 nam het aantal registraties van nieuwe auto’s in Nederland met 24 procent af. Polen (+43 procent), Zweden (+ 21 procent) en Duitsland (+ 6 procent), deden het veel beter.

De verkoop van nieuwe auto’s hoeft in Nederland echter nog niet afgeschreven te worden. “Dat komt mede door private lease: die manier van autobezit raakt steeds meer ingeburgerd. Het aantal private lease-contracten stijgt en dat lijkt een structurele ontwikkeling te worden”, zegt Dickmann. Aumacon berekende dat private lease, een vorm van langdurige autoverhuur aan particulieren, volgend jaar circa 50.000 nieuwe auto’s betreft. 

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden